- Arbeidet i lederrådet er i godt gjenge

Lederrådet i Utdanningsforbundet skal ha inntil fire møter i året, og her møter lederrepresentanter både fra grunnskole, barnehage, videregående skole, voksenopplæringen og kommunesjefnivå.

Tove Marie Børresen er leder av lederrådet i Utdanningsforbundet. Sentralstyret har utnevnt de tjue personene som sitter i rådet. 

Utdanning spør Børresen om hvordan den nye organiseringen avledere har fungert til nå:

- Denne nye gruppen er jo mye større enn tilfellet var med den gamle ordningen. Tidligere hadde skolelederne sin egen seksjon som besto av sju medlemmer fra ulike skoleslag. Styrerne var representert i seksjon barnehage. Jeg har opplevd det som positivt at alle oppfattes likeverdige når vi har diskutert saker i lederrådet. Det betyr ikke noe om du kommer fra barnehage eller skole. Vi har hatt mange gode felles diskusjoner. Det er fint med den store bredden vi har i rådet, fra barnehagestyrere til kommunalsjefer. For det er mye av de samme utfordringer for ledere i barnehage og i skole, forteller hun.

Rekruttering av skoleledere

En av sakene som har vært spesielt diskutert, er rekruttering av skoleledere. Utdanningsforbundet har bestilt en undersøkelse om hvordan denne rekrutteringen foregår i kommuner og fylker. Det ble funnet at det i gjennomsnitt var 3,9 søkere til siste rektorstilling som kommuner og fylkeskommuner hadde lyst ut. Fire av ti kommuner er misfornøyd med antall søkere. En tredel av kommunene som har lyst ut slike stillinger, melder at de har måttet lyse ut samme stilling på nytt.

Ifølge Børresen arbeides det nå med at lederråd skal på plass både i fylkeslag og lokallag. I lokallagene skal et slikt råd være klart 1. august 2011. Fylkeslagene har fått frist til 1. august 2012. Kommunene opplyser at stort arbeidspress og en lønn som ikke står i forhold til ansvar og oppgaver, er hovedgrunnen til denne manglende interessen for å søke rektorstillinger. Hele 72 prosent av søkerne til disse stillingene har imidlertid gode kvalifikasjoner.

63 prosent av kommunene opplyser at de har stort eller noe behov for nyrekruttering av rektorer de kommende fem årene. Behovet er størst i de større kommunene. Fire av ti kommuner har innført egne rekrutteringstiltak for å trekke til seg kvalifiserte søkere til denne typen stillinger, der de mest benyttede tilbud er utdanning.

Børresen understreker at det ikke er lederrådets primæroppgave å diskutere lønn, men lederfaglige oppgaver. Mange ledere får sine lønnstillegg gjennom lokale forhandlinger.

Kunnskapsministeren har uttrykt at denne undersøkelsen viser at man må finne ut hvorfor det er så få søkere til rektorstillinger.

Rådet er opptatt av kvalitet i yrkesutøvelsen

- De som er med i lederrådet, tilkjennegir at de er opptatt av god kvalitet av arbeidet i barnehage og skole. De følger med på både nasjonal og internasjonalt forskning innen feltet. Mitt bestemte inntrykk av medlemmene i rådet har høg kompetanse, og de er veldig engasjert i det oppdraget de har påtatt seg, forteller Børresen.

Lederne i Utdanningsforbundet er representert i NLS (Nordiska Lärarororganisationers Samråds lederforum). Leder i lederrådet deltar på skolelederseminarer i EI (Education International)

Utfordringene framover

- Hvilke store oppgaver ligger foran dere?

- I hele Utdanningsforbundet er en opptatt av å videreføre arbeidet med å gjøre Utdanningsforbundet til en profesjonsorganisasjon, et oppdrag vi er pålagt av landsmøtet. Vi må ellers forholde oss til de saker av lederfaglig karakter som sentralstyret i Utdanningsforbundet tar opp. Samtidig vil rådet ta tak i egne saker tilknyttet det som skjer ute i praksisfeltet.

Børresen forteller også at rektors autonomi er et sentralt tema i forhold til yrkesutøvelsen, det samme skal gjelde for andre kategorier skoleledere. Og lærerne igjen skal også ha stor autonomi i forhold til skoleledelsen.

- Opplever du at skoleledere flest er under et stort press fra politikere og kanskje også fra foreldre for at deres skoler skal skåre høyt på de nasjonale prøvene?

- Ansvaret for ligger jo hos rektor for at hennes eller hans skole skal få best mulig læringsutbytte. Det er viktig å være bevisst på hva PISA og de nasjonale prøvene måler. En må unngå at disse testene ikke tar fokuset fra kompetansemålene i læreplanene.

- Hvem er rektors tillitsvalgt?

- Hva om det på en skole oppstår er konflikt mellom rektor lærerstaben (eventuelt noen i staben), og alle er medlemmer av Utdanningsforbundet? Hvor skal rektors lojalitet ligge?

- Ledermedlemmer som henvender i forbindelse med konfliktfylte personalsaker, har krav på veiledning, bistand og rådgivning, men ikke på medhold. I en konflikt mellom medlemmer der den ene er leder, kan begge søke bistand. Utdanningsforbundet har utarbeidet modell og retningslinjer for konfliktfylte personalsaker. Modellen innebærer oppretting av personalnemnder i alle fylkeslag. Her kan vi henvise til Utdanningsforbudets nettsider under fanen ”Ledere”, sier Børresen.

Medlemstallet øker

Etter landsmøtet har antall skoleledermedlemmer i Utdanningsforbundet økt. Børresen forteller at fra desember 2009 til oktober 2010 er det blitt 190 flere medlemmer i denne kategorien. Totalt er det nå ca. 5700 skoleledere som er medlemmer i organisasjonen.