- Tysk skole må bli mer effektiv
Heldagsskole, kortere skoleferier og skole på lørdager skal gjøre tysk skole mer effektiv. Det mener den tyske utdanningsforskeren Dieter Lenzen må til for å bøte på den framtidige mangelen på arbeidskraft. Han har vært med på å utføre en studie på dette
Lenzen mener at Tyskland må utnytte alle sine utdanningsreserver hvis landet i framtiden skal kunne beholde sitt velferdsnivå. Han tenker seg kurs på lørdager for de mer svake elevene, og denne ukedagen må også kunne brukes til å gi spesialtilbud for de flinke elevene.
Situasjonen ikke tatt alvorlig nok
Lenzen mener at man i dag diskuterer de demografiske endringene bare sett i lys av renten og helsevesenet. Likeså viktig er spørsmålet hvordan utdanningsinstitusjonene må reagere på den utviklingen at stadig færre unge må betale underhold for flere og flere eldre. I de kommende 40 år vil antallet i arbeid i Tyskland reduseres fra 40 til 25 millioner, en utvikling som allerede er i gang.
- Våre beregninger viser at andelen høgkvalifiserte arbeidere vil gå tilbake. Slik arbeidskraft er imidlertid Tysklands viktigste økonomiske ressurs. Ser man på andelen av befolkningen som er mellom 30 og 40 år - den mest innovative aldersgruppen i enhver befolkning - så ligger den i dag på 30 prosent. I år 2020 er tilsvarende prosenttall bare på 23. Tyskland styrer derfor mot en dramatisk mangel på arbeidskraft, sier Lenzen.
Et paradoks er det at selv om det er mange arbeidsløse, er det manko på arbeidskraft. Grunnen er at det er for mange med liten utdanning og for få med god utdanning. Man har heller ikke lykkes å verve tilstrekkelig kvalifisert arbeidskraft fra utlandet. Interessen for å søke jobb i Tyskland er ikke så stor som politikerne tror.
Derfor er det bare en vei ut - å heve landets utdanningsnivå gjennom en massiv kvalifiseringsoffensiv innen alle aldersnivåer. Et mål må være at i 2020 har halvparten av de unge eksamen minst fra høgskole. Det krever at 70 prosent tar artium, derfor må artiumsfrekvensen opp. Noen industriland har allerede nådd dette målet. Også de som ikke går veien om artium, må få bedre utdanning hvis man skal kunne opprettholde tallet på fagarbeidere.
Utdanningssystemet må endres
Lenzen sier at man må bruke ulike strategier for de forskjellige aldersgruppene. Viktigst i dag er 20-åringene, for de vil bli de viktigste yterne i tiden framover. De må få fire års utdanning. Det må også bli et bedre samarbeid mellom barnehage og grunnskole, og vi må hjelpe de svake og støtte de sterke.
- Tid er viktig for at vi ikke skal møte mangel på arbeidskraft. Det tyske utdanningssystemet har også en uansvarlig sløsing med skoletiden. Ikke bare begynner ungene sent på skolen, men vi holder dem også for lenge i skolen, og vi lar mange gå om igjen en klasse.
Intervjueren spør hvordan man skal gi de unge mer lærdom på kortere tid.
- Vi må komprimere undervisningstiden. Heldagsskole er et skritt i riktig retning. Den spesielle tyske halvdagsskolen er passé. Og så må vi, som før nevnt, ta lørdagene i bruk, samt at feriene må reduseres. For å få tak i hele befolkningen må de som er i arbeid, tilbys en bedre etter- og videreutdanning. Spesielt gjelder det de som er mellom 35 og 50 år, for da vil de kunne være i arbeid mens de er i 60-årene.
Hittil har bedriftene innskrenket i dårlige tider, heller enn å tilby videreutdanning. Vi ser det når det gjelder ingeniører. På den ene siden klager bedriftene over mangel på ingeniører, mens det går rundt arbeidsløse ingeniører som ikke er oppdatert på det nyeste i sitt fag. Denne ødsling med arbeidskraft kan vi ikke lenger tillate, sier Lenzen.