Tvil om omfanget av svake leseferdigheter
En av fem elever forlater grunnskolen uten å kunne lese. Det er en uttalelse som har slått rot i det politiske miljøet fra SV til Høyre. På spørsmål om hvor de har påstanden fra, kunne ikke politikerne svare på stående fot.
Lena Jensen (SV) viser i et
spørretimespørsmål til utdanningsminister Kristin
Clemet (H) til at "En femtedel av elevene går i dag ut av
grunnskolen uten gode nok lese- og skriveferdigheter."
Ved Lesesenteret i Stavanger kjenner man ikke
til noen undersøkelser som kan tallfeste hvor mange elever som
går ut av grunnskolen som analfabeter.
- Det kan tenkes at politikerne viser til de
diagnostiske prøvene i 9. klasse som viser at 20 prosent av
elevene har leseferdigheter som ligger på eller under
bekymringsgrensen, sier avdelingsleder ved senteret Ragnar Gees
Solheim. Han opplyser at disse prøvene er for å
følge opp elevene det siste skoleåret i grunnskolen.
Stor variasjon av funksjonelle
lesevansker
Gees Solheim antar også at politikerne
viser til Oecd-undersøkelsen Ials (International adult
literacy survey) fra 2000 som kartla voksnes leseferdigheter.
Undersøkelsen som omfattet 16- til 65-åringer ga Norge en
2. plass etter Sverige.
- Undersøkelsen viser hvordan
16-åringene leser, blant 16- til 25-åringer var det
faktisk en av tre som ikke var funksjonelle lesere. Andelen
svake lesere økte med alderen, forteller Solheim.
Solheim forklarer at manglende funksjonell
leseferdighet ikke betyr at man ikke kan lese, men at man ikke kan
forholde seg til skriftlig informasjon som bruksanvisninger,
skjemaer vi får på postkontoret og selvangivelsen.
Men det er store variasjoner i
leseferdighetene i gruppa personer som har funksjonelle
lesevansker. Flertallet av dem opplever at de kan lese, men de
unngår situasjoner hvor de må forholde seg til skriftlig
informasjon.
- Burde politikerne skjerpe leseferdighetene
sine?
- De burde i alle fall skjerpe sitt politiske
vett og være mer presise. De er ikke kjent for å ha
nyanserte synspunkter, men heller sette tingene på spissen,
sier Gees Solheim.
Hvor kommer påstandene fra?
Utdanning spurte Jensen og Voie hvor de har
påstandene sine fra.
- Jeg refererer til en undersøkelse som
jeg må få gå og finne fram, sier Jensen og lover
å ringe tilbake. Det gjør hun kjapt og sier at hun har
tallene fra evalueringa av Reform 97 og Nova-rapporten Ung fra
2002.
Da Voie blir konfrontert med at han har
skrevet i et debattinnlegg at elevene går ut av grunnskolen
uten kunne lese og skrive sitt eget morsmål, føyer han
til "skikkelig".
Han bruker heller ikke lang tid på å
finne ut hvor han har påstandene sine fra.
- De skriver seg fra Senter for leseforskning,
og er blitt bekreftet av Peder Haug gjennom evaluering av Reform
97. Leseproblemene er blitt sterkere belyst gjennom
Pisa-undersøkelsene i 2000 og 2003, sier Voie.
- Bløff
- Nei, sier professor Peder Haug ved
Høgskulen i Volda. Han kaller det bløff å ta
evalueringa av Reform 97 til inntekt for elevenes svake
leseferdigheter.
- Evalueringa viser det motsatte gjennom
undersøkelsen av ungdommers skrivekompetanse. Gjennomgang og
sammenligning av eksamensbesvarelser i norsk hovedmål før
og etter Reform 97 viste at elevene skrev oppsiktsvekkende bra
etter reformen. Det er en komplisert sammenheng mellom lesing og
skriving, men jeg antar at gode skriveresultater er en indikasjon
på gode leseferdigheter, sier Peder Haug.