Trondheim vil bli best i test

Trondheim vil bli best i å teste elever i grunnskolen. Bystyret har vedtatt en ambisiøs plan for testing. Fagfolk er skeptiske.

Leder av oppvekstkomiteen, Ola Borten Moe, sier til Adresseavisen at testprogrammet vil føre til bedre kvalitet på undervisningen i skolen.
SVs kommunalråd Knut Fagerbakke er ikke enig.
 
- Flere lærerstillinger vil høyne nivået, ikke flere tester, sier han til Utdanning.
Fagerbakke mener at Trondheim allerede bruker svært mange penger på å teste elevene. En egen avdeling under rådmannen er alt engasjert i dette, og i tillegg brukes det mye eksterne konsulenter.
 
- Testene blir presentert for formannskapet, og så blir de arkivert. Det høyner ikke skoleutbyttet hos en eneste elev, sier Fagerbakke.
 
- Vi tror vi trenger testene fordi både rektorer og barnehagestyrere blir mer og mer økonomiske administratorer og mindre pedagoger. Derfor får ikke vi politikere de tilbakemeldingene om pedagogiske forhold som vi trenger, fortsetter han.
 
 - Det er nok et argument for at vi burde bruke pengene til å styrke det pedagogiske arbeidet, ikke til å teste det, sier Knut Fagerbakke.
 
Advarer mot for mye testing
Rektor ved Hallset skole i Trondheim, Ingeborg Torsteinsen, sier til Adresseavisen at hun i utgangspunktet ikke har noe imot tester. Likevel advarer hun mot at mye testing kan ta for mye tid og oppmerksomhet bort fra barna. Hun understreker også at det ikke er noe vits i å teste, hvis en ikke får fulgt opp testresultatet.
 
Kritisk professor
- Tester kan gi kunnskap, og kunnskap er en forutsetning for å endre på noe, sier professor Ragnar Thygesen ved pedagogisk institutt ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.
 
Han understreker imidlertid at nyttige tester er svært krevende både å lage, gjennomføre og tolke.
- Ukritisk bruk av tester er jeg svært kritisk til, sier Ragnar Thygesen.