Trener unge i å mestre livet
– Å kjenne seg selv og vite hvilke valg en skal ta får elever lite trening til i norsk skole, sier daglig leder Unni Høsøien ved Papirbredden karrièresenter i Drammen.
Buskerud fylkeskommune, Drammen kommune, Nav, Høgskolen i Buskerud, NHO, og BI Drammen har gått sammen i et partnerskap og skapt et karrièresenter der en av oppgavene er å forebygge frafall i videregående opplæring. Høsøiens oppgave er å få partnerne i karrièresenteret til å samspille.
– Målet er å gi ungdom selvtillit og selvinnsikt gjennom et kurs der elevene arbeider med egenutvikling. I samarbeid med Drammen kommune garanteres elever som følger kurset, praksisplass. Mens de går på kurset, får de dagpenger fra Nav, selv om de ikke har fylt 18 år, forklarer hun.
Stort fravær
Oppfølgingstjenesten i fylkeskommunen fanger opp ungdom som er i ferd med falle ut av skolen og tilbyr dem kurset, som er frivillig. Erfarne sosionomer, lærere og pedagoger som veileder de unge, kan dokumentere svært gode resultater.
Gjennom kurset ”Klart jeg kan”, blir de kjent med seg selv og sine ressurser. De lærer om rolle og identitet, om selvtillit og selvfølelse og hva som motiverer dem. De lærer om å bygge nettverk, får praktisk trening i å skrive jobbsøknader og planlegge livet videre.
Utdanning spurte noen av elevene om hvorfor de hadde valgt bort skolen.
Mikael Brekke som var elev i elektrofag, sier at han ikke trivdes og hadde stort fravær.
– Jeg klarte ikke å følge med i det faglige og passa ikke inn, forklarer han.
Via Oppfølgingstjenesten fikk han tilbud om ”Klart jeg kan”- kurset, som han har han mye positivt å si om.
– Her lærer vi om oss selv og om hvordan vi bør tenke. Det har gitt meg selvtillit og mot til å gå videre. Jeg skal tilbake på skolen neste år, men på en annen enn den jeg gikk på.
– Vi har garantert at Mikael skal få noe å gjøre når kurset er slutt, sier Berit Gustavsen som er sosionom og tilknyttet Oppfølgingstjenesten.
– Veldig fint, for det er ikke lett å få noe å gjøre på egen hånd, kommenterer Mikael.
Skoletrøtte
Tvillingene Lise og Kine Steen fullførte kurset i fjor og fikk praksisplass i to måneder.
– Senere hjalp Karrièresenteret oss å få jobb, forklarer Lise.
De var skoletrøtte og ønsket å ta seg et friår etter ungdomsskolen.
Begge jobber nå i et makeup- og fotostudio.
– Jeg følte at jeg ble psyket ned i ungdomsskolen uten at lærerne tok fatt i det. På karrièresenteret har vi blitt bedre kjent med oss selv og fått selvtillit. Vi har også blitt kjent med nye mennesker, smiler Kine.
Etter videregående kan Lise tenke seg å jobbe med mennesker, mens Kine gjerne vil jobbe i klesbutikk og har søkt service og samferdsel.
– Hadde vi ikke fått dette kurset, hadde vi vel bare vært hjemme, sukker Lise.
Nebi Ulug har tyrkiske foreldre, men er født i Norge. Han gikk på Bygg- og anleggsteknikk, men trivdes ikke og ville bytte til Helse- og sosialfag. Hans drøm er at han en gang kan jobbe i uteteamet og hjelpe ungdommer i faresonen. Men det var ikke mulig å bytte program midt i skoleåret, derfor hoppet han rett inn i kurset på karrièresenteret.
– Jeg håper dette kurset kan gi meg jobb. Her lærer jeg å skrive CV og jobbsøknad, sier Nebi.
Elevene lærer også ord og begreper knyttet til arbeidslivet, forklarer lærer Anna Bergmann. Hun viser Utdanning lapper med begreper som ”personlig utvikling”, ”kollega”, ”arbeidstaker”, ”arbeidstøy” og ”reisevei”. Ordene skal gi grunnlag for en samtale om regler og problemstillinger i arbeidslivet, sier hun.
– Velge det man lykkes med
Barnevernspedagog Tomas Norbom leder kurs sammen med sosionom Kim Ottesen. Begge er tilknyttet ”Ungteam”, plassert i NAV. I dag har de snakket med ungdommene om hvordan gjøre små grep for å nå et mål, finne ut hva man lykkes med og velge det.
– Det er fint å jobbe med disse ungdommene. Fordi de er her frivillig, er det lite frafall. Samfunnet vinner veldig mye på at de kommer ut i praksis, sier Nordbom.
Unni Høsøien ved Papirbredden karrièresenter i Drammen avslutter med følgende ord:
– Du kan ikke vente at en elev medvirker hvis hun eller han ikke kjenner egne ressurser. Ofte fører det til passivitet og en ond sirkel som må brytes. Målet er å se eleven utover karakteren i matematikk, bygge opp selvtilliten og styrke selvfølelsen, lete etter de områdene der eleven er trygg. Vi jobber ut fra at folk vil det beste for seg selv, og prøver å påvirke følelsene for å skape endring. Mange har svaret, bare de stilles de rette spørsmålene.
Fakta ”Klart jeg kan”
Høsten 2010 vil Papirbredden karrièresenter arrangere seminar for Utdanningsforbundet om ”Klart jeg kan”-kurset.
For mer informasjon se www.papirbreddenkarriere.no eller kontakt Unni Høsøien unni.hosoien@papirbredden.no