– Trekk utdanning ut av Gats
Handelskampanjen, Redd Barna og Utdanningsforbundet forventer at regjeringen følger opp Soria Moria-erklæringen i tjenesteforhandlingene i WTO ved å trekke norsk utdanningssektor ut av Gats-avtalen og trekke norske krav til andre land på denne sektoren.
Det sier organisasjonene i et felles brev som er sendt til kunnskapsminister Øystein Djupedal (SV).
– Regjeringen fikk folkets støtte på et program som lovet endring av politikken bort fra konkurranseutsetting og kommersialisering av vitale tjenester. Da blir det et paradoks om den samme regjeringen fører en politikk som fratar framtidige politikere retten til å regulere disse etter samfunnets behov, heter det i brevet.
Dette gjelder ikke minst utdanning, som i tillegg til å være et sentralt fellesgode i utviklingen av et land, er en rettighet for alle barn.
– Dagens regjering har i Soria Moria-erklæringen lovet å revurdere alle norske posisjoner i GATS, for å ikke fremme krav overfor fattige land som kan innebære en svekkelse av mulighetene til å utvikle sterke offentlige tjenester innen helse og utdanning, og heller ikke gå inn for en avtale som kan presse fram privatisering av offentlige tjenester i Norge. Her har regjeringen vår fulle støtte, og nå er tiden inne til å omsette løftene i praksis. 31. juli skal Norge melde inn sine foreløpige posisjoner og krav i GATS-forhandlingene, og ved utgangen av oktober blir disse posisjonene låst.
Handelskampanjen, Redd Barna og Handelskampanjen forventer at regjeringen arbeider for å fullføre sine egne mål om at utdanning, som de selv definerer som et avgjørende ledd i et solidarisk, demokratisk og produktivt samfunn, må behandles på annen måte enn kommersielle tjenester. For oss vil en slik politikk innebære at regjeringen:
Trekker norsk utdanningssektor ut av Gats-avtalen.
Trekker tilbake alle norske krav på utdanning.
Gir sin støtte til Brasilia-erklæringen og arbeider aktivt i WTO for at utdanning tas ut av Gats-avtalen.
Sørger for en demokratisk og åpen behandling av norske krav og tilbud, der offentligheten har innsyn og mulighet til å delta i debatten om utformingen av disse.