- Tid er viktig for skoleutvikling

- Tid er en kritisk faktor. Skoler som lykkes bra, frigjør tid for lærerne til refleksjon, sier Trude Haram Frølich. Seniorkonsulenten følger Pilotprosjektet med forskerblikk og sier tid er viktig for skoleutvikling.

Fra skolene som deltar i Pilotprosjektet, er det en gjennomgående tilbakemelding at lærerne trenger tid til å reflektere over praksis.
 
- Det er sentralt for å få til varige endringer, sier Frølich som mener at denne problemstillingen bør bli vektlagt når lærerne skal forhandle om ny arbeidstidsavtale.
 
Hun framhever at lærernes innsats er viktigst for å få omsatt ideer til praksis, slik som innføring av informasjons- og kommunikasjonsteknologien (IKT) i skolen.
- Lærerne trenger tid til å få den nødvendige kompetansen, ellers opplever de handlingstvang. Det er en utfordring for mange å veilede elever som kan mye om IKT. Lærere som klarer det, blir trygge.
 
Visjon og mot
- En god visjon for hvorfor skolen skal ta bruk i IKT er et suksesskriterium, sier Frølich og trekker fram at elevene er mer modige enn lærerne til å prøve ut teknologien.
 
- Det presser lærerne til å lære. Det har virket som en positiv kraft at lærerne lærer av elevene. Slik bidrar Pilot til at skolene blir lærende organisasjoner, sier
Frølich som er med og forsker på det nasjonale Pilotprosjektet som avsluttes i 2003. Prosjektets formål er å finne ut hvordan IKT kan bidra til innovasjon i læring, organisasjon og teknologi. Hittil er det ikke gjort funn som viser at IKT gjør opplæringen mer effektiv.
 
- Tvert imot. Lærerne løper mer enn noensinne når de tar i bruk IKT i undervisningen. Tidligere frykt blant lærerne for å bli utkonkurrert av teknologien har vært overdrevet. IKT krever mer enn noe annet faglige oppdaterte lærere.
 
Kaos og frustrasjon
Pilot (Prosjekt innovasjon i læring, organisasjon og teknologi) er det første landsdekkende prosjektet om IKT i skolen. Forskerne ved ITU (forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning) studerer hvordan IKT kan fremme skoleutvikling og finne ut hvordan IKT bidrar til læring. Prosjektet har ikke lagt ensidig vekt på læringsutbytte, men også elevenes trivsel og motivasjon.
 
I starten ble det lagt mest vekt på å få teknikken til å virke. Det krevde mye kaoskompetanse for å se hvilke muligheter IKT har som verktøy. Forskerne har sett på om IKT befester eller endrer skolenes eksisterende praksis. Ikke overraskende er det kommet fram at et stabilt nett er en forutsetning for pedagogisk bruk av IKT. Lærere måtte ha alternative opplegg for elevene hvis nettet var nede.
 
- Frustrasjoner over teknologien fører til motstand, sier Frølich og forteller om mange lærere som sliter med å integrere IKT i flere fag.