Enighet i tariffoppgjøret i Oslo kommune
I formiddag ble også Unio Oslo kommune enige med arbeidsgiver, og dermed blir det ingen streik i Oslo.
YS ble enige klokken 07.45 i morges, mens Unio Oslo kommune kom etter noen timer senere.
Den økonomiske rammen for oppgjøret er på om lag 3,3 prosent. Det er på linje med oppgjøret i staten og KS.
Forhandlingsleder Terje Vilno i Unio Oslo kommune skulle gjerne sett at man kom lenger på økonomi.
– Fordelingen av oppgjøret er akseptabelt. I den økonomiske rammen er det satt av penger til justeringer. Det er noe vi krevde og noe som er viktig for å heve våre grupper lønnsmessig, sier han.
Det skal forhandles om justeringer til høsten. Da vil enkelte grupper kunne få tillegg utover det generelle tillegget som gis nå. Hva som blir det endelige resultatet for den enkelte, vil avhenge av resultatet i disse justeringsforhandlingene og uttelling i de lokale forhandlingene.
Økonomi:
- Generelle tillegg på 1,9 prosent på Oslo kommunes lønnstabell, minimum 8000 kroner, med virkningstidspunkt fra 01.05.2014.
- Avsetning til sentrale lønnsmessige tiltak (justeringer for grupper) på 0,63 prosent av lønnsmassen, med virkningsdato fra 01.05.2014.
- Lokale forhandlinger på 1,2 prosent av lønnsmassen, med virkningsdato fra 01.07.2014.
- Den økonomiske rammen for oppgjøret i Oslo kommune er på om lag 3,3 prosent.
– Unio er fornøyd med at Oslo kommune forplikter seg til å vurdere lønnsmessig uttelling ved kompetanseutvikling. Det vil hjelpe Oslo kommune til å rekruttere og beholde høyt utdannede ansatte, noe som igjen vil sikre innbyggerne tjenester av høy kvalitet, sier Vilno.
Prøveordning om arbeidstid
– Dette har vært et krevende oppgjør, og jeg er derfor svært glad for at vi er kommet fram til en anbefalt løsning, sier finansbyråd i Oslo, Eirik Lae Solberg (H), i en pressemelding.
Det er enighet om to forsøksordninger for lærernes arbeidstid på til sammen 40 skoler. Det ene forsøket sikrer økt tilstedeværelse på skolene til et gjennomsnitt på 35 timer i uken.
– Elevene vil tjene på økt tilstedeværelse blant lærerne, og det vil gi oss nyttige erfaringer vi kan bruke i utviklingen av Osloskolen, sier Lae.