– Det var hele tiden klart at forsøket med ekstra lærertetthet skulle være midlertidig, framholder Saida Begum (H), bystyremedlem i Oslo. Foto: Høyre

Høyre: Oslo kunne beholdt ekstra lærere

– Om utdanningsbyråden mener økt lærertetthet på ungdomsskolen er så viktig som hun gir uttrykk for, er det rart at hun ikke har prioritert det i sitt kommunale budsjett, sier Saida Begum (H).

Publisert

Saida Begum er skolepolitisk talsperson for Oslo Høyre og sitter i bystyret. Hun mener utdanningsbyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) kunne ha prioritert i eget budsjett å beholde de 58 lærerne som nå blir til overs etter at regjeringen ikke foreslo å videreføre en statlig satsing på ekstra lærertetthet i ungdomsskolen.  

– Jeg synes det er merkelig at hun går ut og sier at en må si opp lærere, sier Begum til Utdanning.

 

– Kuttet styrkingstime

Hun peker på at den daværende rødgrønne regjeringen bevilget midler til 58 midlertidige lærerstillinger i ungdomsskolen som et fireårig forsøksprosjekt som skulle utfases i 2017.

– Nå får Oslo 85 permanente lærerstillinger i 1.–4. trinn gjennom den borgerlige regjeringens satsing på tidlig innsats. I statsbudsjettet for 2017 vil Oslo også få 36,5 millioner kroner til å intensivere arbeidet med tidlig opplæring i skolen, påpeker Saida Begum.

 – Utdanningsbyråden har selv i sitt budsjett gått inn for å avvikle en kommunal styrkingstime i 5.-7.-trinn som gir Osloskolen mindre undervisningstid i grunnskolen. Hun godtar samlede kutt på 122 millioner kroner i Osloskolens budsjett i økonomiplanperioden. At byrådet selv med større økonomisk handlingsrom enn noen gang tidligere velger å kutte i skolesektoren, er derfor uforståelig, sier Saida Begum.

 

Forsøksprosjekt

Hun mener Tone Tellevik Dahl hadde fritt handlingsrom på eget budsjett til å styrke ungdomstrinnet.

– Da forsøkene med de 600 stillingene på ungdomstrinnet ble startet opp, var det allerede da bestemt at det skulle være et fireårig forsøk, ikke en permanent ordning. Vi ser at tidlig innsats har mest å si, så derfor har vi valgt å prioritere tidlig innsats, og det gjøres gjennom permanente lærerstillinger, sier Begum.

Powered by Labrador CMS