– Snevert kvalitetsbegrep i skolen

– I Kunnskaps­løftet opplever jeg at kvalitet dreier seg bare om resultater. Kvalitet i skolen handler om mye mer, bl.a. om sosialisering, sa Håvard Vederhus i et friskt innspill under skolelederkonferansen som nylig ble holdt på Blindern.

Vederhus er påtroppende leder av Elevorganisasjonen. Han var av arrangørene utfordret på å fortelle hva slags ledere (lærere og skoleledere) elevene mener skolen har bruk for. Han listet opp en del ønskede egenskaper, og han tenkte vel mest på skoleledere: Åpen og inkluderende, til stede på skolen i det daglige (det fins rektorer som skolens elever ikke vet navnet på!), være veileder for lærerne, pådriver for å innføre Kunnskapsløftet, bruke de verktøyer som tilgjengelige, bl.a. elevundersøkelsen.

– Jeg har vært på skoler der rektor ikke er i takt med verken lærere eller elever. Det vi ønsker oss er undervisning av høg kvalitet, hyppige og konstruktive elevsamtaler, oppløsning av den tradisjonelle skoledagen, læringsrettete tilbakemeldinger, sa den reflekterte ungdommen.

Han vil at det er skolen som sier fra om nødvendige endringer, ikke politikerne. I dag kommer reformene fra politikerne. Etter at vi tidligere i år fikk resultatene av de internasjonale elevundersøkelsene, har alle en mening om skolen. De hyppige skolereformene er med på å svekke skolen fordi når det innføres en ny reform, er det jo et signal om at noe er galt. Vederhus understreket at det er helt grunnleggende at læreren er den viktigste for å få en god skole.

Utdanning var til stede på Oslo katedralskole da Holmboeprisen ble delt ut i mai. (Prisen går til en lærer som har utmerket seg innen matematikkundervisningen.) Der var avgangseleven Håvard Vederhus konferansier, en oppgave som også krevde bruk av engelsk. Han imponerte mange på måten han løste denne utfordringen.