Sliter med brysomme foreldre
Finske lærere blir sett på som verdens beste pedagoger. Men i kontakt med foreldrene, er det problemer. Noe av forklaringa kan være at sosial kompetanse ikke inngår i lærerutdanninga, mener Huvudstadbladet.
På lederplass skriver avisa om hvordan lærere sliter i møte med foreldre som bryr seg for mye med hva som skjer i skolen. Det kan være de som klager over at barna deres ikke får nok lekser, eller gode nok karakterer. Akademisk utdannede, ambisiøse foreldre som tror at barna deres kan prestere mer, kan være den vanskeligste mor eller far. Dette kommer fram i boka "Vanskelig foreldre, elendig kolleger?" om det avgjørende samspillet mellom de voksne. Forfatter er dosent Hannele Cantell ved Helsingfors universitet.
Cantell framhever at det ikke kan investeres for mye i barns læring i form av hjem-skole-samarbeid. I boka lar hun lærere rapportere om samarbeidserfaringene sine med kolleger, barn og unge og med foreldre. Boken tar opp hvordan lærerens jobb er og dagligdagse situasjoner som oppstår blant de voksne.
I hjem-skole-samarbeidet kan det være snakk om overbeskyttende foreldre eller en forelder med et tvangsmessig behov for å oppnå suksess, sier forfatteren til det finske nyhetsbyrået FNB.
- Noen foreldre krever for mye av barna sine. Det er lærerens oppgave å balansere og sikre foreldre at det er nok med mindre.
Den digitale utviklinga med e-post og mobiltelefoner har utvidet kontaktmulighetene med lærerne. Noen foreldre belaster lærerne med å ringe eller sende e-post "hele tida".
- Noen foreldre er litt for ivrige til å delta i skolens aktiviteter, sukker Cantell.
Hun minner om hvor respektert lærerne var før, og folk var litt redd dem. Det var ikke så ofte at lærernes autoritet ble utfordret. Nå lytter lærerne til barna og respekterer dem, noe som er bra, sier Cantell.
- Men hvis elevene snakker uanstendig, må lærerne gripe inn umiddelbart. Man bør ikke tillate dårlig oppførsel, understreker Cantell.
Foreldre kan vise til at barnet ikke oppfører seg hjemme slik som læreren melder om. Cantell oppfordrer derfor foreldre til å stole på lærernes fagkunnskaper, selv om noen lærere gjør feil.
- Situasjonen er ganske annerledes når barnet er i en gruppe på 20-30 barn enn når den er hjemme med familien.
Cantell mener at rektor har en viktig rolle med å forbedre kommunikasjonen mellom skole og hjem. En god leder kommer med konstruktive forslag.