- Skolen må legge mer vekt på kreativitet

Skal kvalitetsreformen i grunnopplæringa bli en reform som bidrar til å gi norske barn den beste plattform for å klare seg i framtida, må kreativ og estetisk kompetanse bli en del av basiskompetansen, mener norske skuespillere. De vil at kreativ kompetans

I Norsk Skuespillerforbunds høringsuttalelse til Kvalitetsutvalgets innstilling uttrykkes det frykt for at den forestående kvalitetsreformen i norsk skole kan undergrave de gode kulturelle intensjonene som Kulturdepartementet legger opp til. 
 
Forbundet viser til at Kultur- og kirkedepartementet i år har lagt fram flere stortingsmeldinger om kultur i skolen, men forholder seg taus til hvordan forslagene i disse meldingene må bli tatt vare på når stortingsmeldinga om kvalitet i grunnopplæringa skal skrives. Allerede i brev av 7. juli i år meldte kulturminister Valgerd Svarstad Haugland (KrF) at departementet hennes ikke ville uttale seg om Kvalitetsutvalget.
 
Dermed er det kulturens fotfolk som må kjempe for å sikre departementets intensjoner med at Den kulturelle skolesekken, stortingsmelding nr. 38 (2002-2003), og Kulturmeldinga (Kulturpolitikk fram mot 2014) blir ivaretatt.
 
Når skuespillerne ber om at kreativ kompetanse må tas med som en basiskompetanse, er det med henvisning til at vi er i ferd med å utvikle oss fra informasjonssamfunnet og inn i kreativitetssamfunnet.
 
- Nå er det ikke lenger informasjon som er utfordringen, men det å skape nye ideer. I framtida er det kreativitet som etterspørres. Det er med andre ord de som klarer å skape rom for nytenkning som trengs, skriver forbundsleder Agnete B. Haaland i høringsuttalelsen.