Skolen er ikke flink nok i demokrati

De nordiske landenes demokratier er forbilder for resten av verden. Vigdis Finnbogadóttir advarer imidlertid mot å slå seg til ro med situasjonen. Mennesket blir ikke født med et kollektivt ansvar, mener hun.

Islands tidligere karismatiske president kom med advarselen da hun åpnet den første av seks nordiske skolekonferanser om verdier og demokrati i Helsingfors 29. august.
Vigdis Finnbogadóttir som nå er goodwill-ambassadør for UNESCO, har tatt utfordringen med å appellere til skolen om å realisere demokrati i hverdagen og ikke bare undervise om demokrati. - Dette handler om å vise barn og unge respekt, sa hun.
 
Den finske undervisningsministeren, Maija Rask, trakk fram hvor godt finske elever gjør det i internasjonale lese- og regnetester, men hun slår seg ikke til ro med situasjonen. Hun trakk fram at undersøkelser i Finland viser at lærerne trives bedre enn elevene i skolen. Det er kanskje ikke så merkelig når to av tre elever ikke får være med og planlegge undervisningen. Undervisningsministeren stilte derfor krav til lærerne om at dette må de gjøre noe med.
 
Tilsvarende verdi- og demokratikonferanser skal arrangeres i alle nordiske land. 9. september  er det Norges tur. Vigdis Finnbogadóttir er konferansenes gallionsfigur og vil være til stede ved samtlige konferanser, også ved oppsummeringskonferansen i Helsingfors 29. oktober i forbindelse med at Nordisk Råd feirer 50-årsjubileum.
 
Ulike konferanser
Konferansene i de ulike nordiske landene er forskjellige.
- Det er avhengig hvor langt de er kommer i utvikle elevdemokratiet i skolen, sier seniorrådgiver i Utdannings- og forskningsdepartementet, Kari Berg. Hun opplyser at på den norske konferansen lanseres ulike verdiprosjekter. Den svenske konferansen avslutter et større prosjekt, mens spørsmål som verdier og demokrati nesten ikke har stått på dagsordenen i Finland og Island.
- I alle landenes læreplaner er demokrati et tema og det blir undervist mye om demokrati i skolen. Nå skal det bli arbeidet mer systematisk med temaet, sier Berg som har merket seg at det i finske skoler undervises mer i demokrati enn det praktiseres demokrati i skolehverdagen.
- Det er opp til lærerne og skolelederne å la elevene få erfaringer i praktisk demokrati. Når elevene blir trukket med i planleggingen, gjennomføringen og evalueringen av opplæringen, bedres læringsmiljøet. Det viser norsk forskning, sier Kari Berg.