- Skoledata først og fremst til lokal bruk
- Kvalitetsutvalget vil foreslå et databasert system for vurdering i skolen som er forankret lokalt. Ingen i utvalget har sans for et ekstremt stort nasjonalt apparat for vurdering av skolene, sa utvalgsleder Astrid Søgnen på et foredrag om utvalgets arbe
- Det hjelper lite med avanserte vurderingssystemer hvis vi glemmer å spørre om åtteåringen kan lese eller om ungdomsskoleeleven har tallforståelse. Utvalget skal se på metoder som avdekker, og metoder som gir bedre læring, sa hun.
Forbedring og utvikling
- Et kvalitetsbarometer, slik Skoleetaten i Oslo nå har innført, skal først og fremst gi nyttig informasjon til Skoleetaten og til den enkelte skole. Vi skal både ha et nyttig verktøy for å samle inn data og for å analysere hvilke tiltak som trengs, sa Søgnen.
Hun la stor vekt på å få fram at utvalget ser på skolevurdering som noe mer enn offentliggjøring av karakterstatistikker. I tillegg til å foreslå et system for skolevurdering vil utvalget foreslå systemer for forbedring og utvikling.
Foreslår nasjonale prøver
Behovet for tiltak for å styrke basisopplæringen er det bred enighet om i utvalget. Bedre lese- og skriveopplæring og bedre opplæring i matematikk skal bli satsingsområder.
Nasjonale prøver i basisfagene er foreslått innført allerede fra våren 2004.
- Det er ingen grunn til at norske skoleelever skal skåre dårligere enn elever fra andre europeiske land verken i Pisa-undersøkelsene (Programme for International Student Assessment) eller i studier utført av Oecd. Derfor må vi finne ut hva slags tiltak vi bør sette inn for å forbedre resultatene, sa Søgnen.
Hun la til at utvalget også har tro på trivselsundersøkelser på skolene.