Sentralstyret i Utdanningsforbundet må ha misforstått modellene for Media og kommunikasjon
10 av fylkeslagene har gått inn for modell 2. Det er derfor helt uforståelig at sentralstyret da går inn for modell 1.
Medier og kommunikasjon er under omlegging. I dag fungere programfaget som en hybridmodell med mange timer i Prosjekt til fordypning på VG1 og VG2. VG3 Medier og kommunikasjon er i dag for de aller fleste elevene allerede et rent studieforberedende løp.
Konsekvensen av omleggingen er at faget Prosjekt til fordypning, med mulighet for utplassering i bedrift og bruk av metoden Ungdomsbedrift (Ungt Entreprenørskap) blir fjernet. Mange elever søker fordypning og denne muligheten blir derfor utradert. Når disse timene forsvinner blir det overtallighet. Det er det ingen tvil om. Men omleggingen er bestemt.
Derfor de nye modellene 1 og 2. Forskjellen er at svennebrev utdanningene fotograf og mediegrafiker, samt Mediedesigner (Yrkeskompetanse) i modell 1 legges til Design og håndverk. Dette utdanningsprogrammet har ikke fagressursene til å ta imot disse få elevene det er snakk om, og de vil derfor risikere å få et svært dårlig tilbud. Dette er realiteten for de skolene som kun tilbyr Design og håndverk.
I modell 2 legges disse yrkesutdanningene til et felles VG1 sammen med studieforberedende løp under Medier og kommunikasjon. De vil her nyte godt av en bredere medieforståelse, samt gjøre seg nytte av lærerressursene tilknyttet programområdet. I tillegg vil de bli sikrere i sitt valg av utdanning da de får prøvd seg et år og kan velge yrkesutdanning eller studieforberedende i neste omgang.
10 av fylkeslagene har gått inn for modell 2. Det er derfor helt uforståelig at sentralstyret I Utdanningsforbundet da går inn for modell 1. Har sentralstyret misforstått hva omleggingen dreier seg om?