Samme type gener påvirker hvordan barn lærer å lese og regne
Gener som virker inn på hvor lett barn lærer matematikk, påvirker også ferdighetene i lesing.
Britiske forskere har studert 12 år gamle tvillinger fra tre tusen britiske familier, og studien viser at gener i betydelig grad bidrar til barnas ferdigheter i lesing og matematikk. De konkluderer også med at rundt halvparten av den gentiske påvirkningen på begge disse egenskapene skjer gjennom de samme genene.
Studien ble nylig publisert i Nature Communications og rapporteres på BBCs nettsider.
Vet ikke hvilke gener
Studien påviser imidlertid ikke hvilke spesifikke gener som påvirker matematikk- og leseferdighetene. Ifølge doktor John Jerrim ved Institute of Education er det en viktig svakhet ved studien.
- Inntil forskere er i stand til å identifisere de spesifikke genene som antas å påvirke barns ferdigheter i lesing og matematikk, og gjennom flere studier kan vise at slike sammenhenger er robuste, så har ikke denne type forskning særlig relevans for politikken, sier han til BBC.
- Miljøfaktorer også viktig
Forskerne bak studien sier til BBC at selv om gener påvirker ferdighetene i lesing og regning, betyr ikke det at miljøfaktorer som foreldre, skole og lærere ikke har betydning. Men genetiske forskjeller mellom barn er med og påvirker evnen til å lære.
- Arvelighet betyr ikke at noe er hugget i stein. Det betyr bare at barnet kan trenge mer innsats fra foreldre, skoler og lærere for å henge med, sier professor Robert Plomin ved King's College London, til BBC.
Forskerne bak studien håper videre forskning kan føre til bedre hjelp for barn som har problemer med lesing og regning.