Rådgivernes arbeidsforhold
Rådgiverne burde normeres som stilling, med krav på kompetanse i en tilsetting, gis en klarere forskrift på arbeidsoppgaver og tildeles lønn etter ansvar og oppgaver.
Det er også slik at en del
arbeidsoppgaver rådgiverne gjør er taushetsbelagte i
forhold til elever, foresatte og hjelpeinstansene. Det
medfører vanskeligheter i presentasjonen av hele arbeidsfeltet
for rådgivere. Rådgiverne burde sikkert være
flinkere til å fortelle om sine oppgaver, men det er ikke like
lett i en hektisk hverdag.
Rett ut sagt: Rådgiverne burde normeres
som stilling, med krav på kompetanse i en tilsetting, gis en
klarere forskrift på arbeidsoppgaver og tildeles lønn
etter ansvar og oppgaver. I dette bildet spiller også
tidsressurs til rådgivning inn, noe som har stått på
stedet hvil i 40 år.
Utdanningsforbundet hadde tvistesak på
dette i 1997, og undertegnede var med på å skrive
"råkladden" til tvistedokumentet. Resultatet ble som før:
1 time per 25 elever. Det som nå tegnes i dette bildet er at
mange skoler med trang kommuneøkonomi, bruker kun et absolutt
minimum på rådgivningstjenesten.
Undertegnede er ved en ungdomsskole med ca.
400 elever og har i mange år hatt 15-16 timer til
rådgivning. Nå er det skåret ned til 8,5 timer. Det
er min vurdering at elevene ikke får oppfylt sine rettigheter
etter Opplæringsloven og Forskriftene § 22, med så
snau ressurs. Det er klart skoleeiers ansvar.
Det som står igjen da blir spriket mellom
hva Utdannings- og forskningsdepartementet og Stortinget bestemmer
og den økonomiske virkeliget som kommunene har for å
realisere vedtak, som er en rettighetslov.
Jeg tror tida er inne til å gå nye
runder på disse spørsmålene for
rådgivningstjenesten i Norge, blant annet også på
bakgrunn av OECD-rapporten, Kvalitetsutvalgets innstilling og
prosjektet Delt rådgivningstjeneste. Kan rådgiverne, med
medlemskap i Utdanningsforbundet, forvente nye initiativ?