Populærhistorisk magasin - suksess etter to utgivelser

Det nye historiske magasinet "Levende historie" er etter to utgivelser svært populært. 5300 abonnenter og 8000 for salg gjennom Narvesen er det foreløpige resultatet av lanseringen

Redaktør, norsklektor og gründer Ingard Lundeby er fornøyd. Allerede etter første utgave som kom ut i januar/februar med en coverstory om "Jakten på blått blod. Historien om det norske kongedømme" og andre historiske temaer med en aktuell vri, har interessen skutt i været, forteller Lundeby til Utdanning.
 
Andre utgivelse var ikke engang på gata før Lundeby fikk telefon fra Narvesen som har ansvaret for løssalget, der man ønsket hele 8000 eksemplarer for salg. I tillegg er nå antall abonnenter kommet opp i 5300. En utrolig rask reaksjon fra et marked der det alltid har vært vanskelig å lansere nye tidsskrift.
 
Lundeby kan ikke finne noen annen forklaring enn at det finnes en økt interesse for historie i befolkningen. Drahjelp kan han også ha fått av lektorkollega, Karsten Alnæs, som har mange seere hver søndag kveld på NRK 1 i sin serie om Norges historie.
 
Lundeby presiserer også at han har lagt stor vekt på at dette ikke skal være et akademisk tidsskrift.
- Bare navnet tidsskrift er drepende i seg selv, sier han. - Vi har prøvd å lage et variert tilbud til leseren med valg mellom større artikler, mindre artikler og rent småplukk oppdatert til vår tid og omtaler av forskjellige evenementer for historieinteresserte nordmenn. 
 
- Vårt mål er at artiklene og reportasjene skal begeistre leserne, pirre nysgjerrigheten og skape undring. Gode skribenter, spennende illustrasjoner og et tilgjengelig språk er redskapene våre, sier Ingard Lundeby - samtidig skal det være så lettlest at man kan ta ned seg magasinet på do, legger han smilende til.