Isaksen bes fylle tomme skoletimer før han lager nye

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) får kritikk fra flere hold for ønsket om å øke antall timer i skolen. – Først må han sørge for å fylle alle dagens tomme timer, sier Utdanningsforbundet.

For første gang på seks år utvides timeantallet i grunnskolen i høst når Isaksen fyller på med én ekstra naturfagstime i uka på mellomtrinnet. Kunnskapsministeren uttalte til NTB søndag at han mener timeantallet i grunnskolen bør økes langt mer –  særlig i matematikk og naturfag.

Utspillet applauderes ikke av Utdanningsforbundet, som mener Isaksen starter i feil rekkefølge.

– Han burde først sørge for at alle elevene fikk det antall timer de faktisk har krav på, og at de fikk dem av en kvalifisert lærer. Vi vet at veldig mange timer i dag forsvinner på grunn av mangel på lærere, og at altfor mange gis av ukvalifiserte. Han burde løse de to problemene først, sier leder Steffen Handal til NTB.

– Feil prioritering

Heller ikke Kristelig Folkeparti (KrF), regjeringens ene støtteparti, støtter Isaksens utvidelse.

– Skolen trenger flere lærere, ikke flere skoletimer. Det er lite forskningsmessig belegg for å hevde at flere skoletimer vil gi bedre resultater. Når vi vet at én ekstra time koster om lag 200 millioner kroner i året, er flere timer helt feil prioritering, sier KrFs utdanningspolitisk talsmann på Stortinget, Anders Tyvand, til NTB.

– Det er ikke antall timer som er det viktigste for å skape en god skole. Det er innholdet i timene som er det viktigste. Det viktigste vi som politikere kan gjøre, er å sørge for at lærerne har tid nok til elevene sine, slik at alle kan få den oppfølgingen de har behov for. Da trenger vi flere lærere, og økt lærertetthet vil spesielt være viktig for de svakeste elevene, sier Tyvand.

Han kaller det «overraskende at Høyre har kastet seg på SVs tanke om flere skoletimer».

– Heldagsskolen har da aldri vært Høyres politikk, påpeker han.

– Lave ambisjoner

Heller ikke SV støtter Isaksens utvidelse av skolehverdagen.

– Kunnskapsministeren viser med dette utspillet at han og Høyre har lave ambisjoner på vegne av norsk skole. Elever og lærere trenger mer tid til dybdelæring og en mer praktisk og variert skolehverdag, ikke mer pugging og tester.

Isaksen kritiserte søndag SVs ønske om modell for heldagsskole, som han kalte en utvidelse uten faglig innhold.

– SVs heldagsskole er basert på aktiv læring, et bredt kunnskapssyn og høy lærertetthet. Det er ikke bare realfag som gjelder. Vi trenger nå et løft for de praktisk-estetiske fagene for å imøtekomme framtidens kompetansebehov innen kreativitet og innovasjon, sier Lysbakken til kritikken. (©NTB)

Powered by Labrador CMS