På tide med ny læreplan i naturfag

Læreplanen i naturfag gjør faget gørr kjedelig for eleven, mener innsenderen av dette debattinnlegget.

Nå er det på tide med en ny læreplan i naturfag! Både for AAF og YF. Undervisningen og arbeidet med faget bindes av læreplanens innhold. Der er det masse abstrakte begreper som skal læres og da blir faget gørr kjedelig og "gresk" for mange elever.
 
Læreplanen i naturfag har vært relativt uforandra siden vi fikk naturfag som eget fag i videregående skole på midten av 70-tallet. Reform 94 kom uten noen store forandringer i det naturfaglige innholdet av planen. Den største forandringen i 94 var språkbruken i planen og at vi fikk modul 1 og 2. Og med det fulgte at alle studieretninger innen yrkesfag nå skulle følge læreplanen etter modul 1.
 
Det er fornuftig at alle bør lære naturfag, men modultenkningen ga oss en ulykkelig løsning. Man tok den planen som gjaldt for allmennfag og "kappa av" en passe stor bit til at den kunne presses inn på 2 timer per uke. Resten kunne gjenstå til modul 2 i siste påbyggingsår. Likt skal være likt. Alle skal lære det samme, uansett hva behovet og utgangspunktet er. Studiekompetanse for alle var styrende.
 
Vår erfaring er at læreplanen i naturfag for YF fungerer særdeles dårlig. Og så langt vi har kunnskap om, fungerer også planen dårlig som påbygging etter et års pause eller to fra modul 1.
 
En ny læreplan i naturfag må ha elevenes plattform som startpunkt. 2-timersfaget (modul 1) for YF, må ta utgangspunkt i den delen av naturfaget som elevene har behov for med tanke på sine framtidige yrker. For eksempel det fysiske arbeidsmiljøet og ansvar for egen helse knyttet til forebyggende og helsefremmende arbeid. HMS-arbeid (helse, miljø og sikkerhet) vil jo bli en del av yrkeslivet deres. Det kan godt lages ulike planer for de forskjellige yrkesfaglige studieretningene.
 
Påbyggingsmodulen (modul 2) kan da lages slik at elevene får dekket de sidene ved naturfag en mener er nødvendig som en del av generell studiekompetanse. Vi ser ingen god grunn til at modul 1 og 2 i sum, skal ha identiske målformuleringer med læreplanen for 5-timersfaget. For AAF, MDD og idrettsfag lages en egen plan som ikke er delt i moduler. Det viktige er at de to planene fungerer ut fra sine egne premisser. Vi vil altså ha to ulike løp. Ikke like, men likeverdige.
 
Mye av stoffet i dagens læreplan er uinteressant og vanskelig tilgjengelig for dagens ungdom. Vi ønsker oss en læreplan med emner som er mer aktuelle og virkelighetsnære for elevene. Stoffmengden i en ny plan kan med fordel gjøres mindre slik at det blir mer tid til nyere arbeidsformer.
 
Det praktiske arbeidet er en side ved faget som fungerer bra og som elevene klart gir uttrykk for at de setter pris på. Det er med på å styrke faget og gjør skolehverdagen variert og spennende. Elevenes praktiske erfaring er mye dårligere nå enn da læreplanen hadde sitt utspring på 70-tallet. Og elevenes erfaringsgrunnlag er i stadig større grad knyttet til opplevelser bak en skjerm. Tv, video eller data. Da må skolen ta et større ansvar for å gi elevene praktiske erfaringer. Det kan naturfaget være med på.
 
Vi mener det er særdeles viktig at læreplanen legger solide rammer for det praktiske arbeidet i faget og at det gjennom læreplanen sikres ressurser til dette. Når ressurser skal bevilges lokalt (enten det gjelder tid til delingstimer eller penger til utstyr og forbruk), veit vi at det mange steder kan være vanskelig å få de nødvendige tildelinger.
 
For et par år siden var det i sving ei læreplangruppe for ny plan i naturfag. Den la ned seg selv, angivelig fordi rammene for den nye planens innhold ble diktert for snevert fra oppdragsgiver. Det må ikke skje igjen. Derfor har vi i vinter henvendt oss til Læringssenteret med oppfordring om en ny plan. Vi har ikke fått noen form for svar tilbake, men håper at det skyldes tregt byråkrati og ikke uvilje.
 
Realfagene taper terreng for tida. Men behovet for kunnskap i disse faga vil være stort både hos allmennheten og i næringslivet i all tid framover. Et nytt innhold i naturfaget vil være ett bidrag til å øke interessen for naturfaglig kunnskap.
For et par år siden var det i sving ei læreplangruppe for ny plan i naturfag. Den la ned seg selv, angivelig fordi rammene for den nye planens innhold ble diktert for snevert fra oppdragsgiver. Det må ikke skje igjen. Derfor har vi i vinter henvendt oss til Læringssenteret med oppfordring om en ny plan. Vi har ikke fått noen form for svar tilbake, men håper at det skyldes tregt byråkrati og ikke uvilje. Realfagene taper terreng for tida. Men behovet for kunnskap i disse faga vil være stort både hos allmennheten og i næringslivet i all tid framover. Et nytt innhold i naturfaget vil være ett bidrag til å øke interessen for naturfaglig kunnskap.