Oppvask om rangering av Oslo-skolene

Aftenposten slo i høst stort opp rangering av Oslo-skolene ut fra en test av 2. klassingers leseferdighet. Det er blitt tatt lite nådig opp av foreldre og skolefolk i Oslo.

Da Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU) ved Lakkegata skole mandag denne uka hadde debattmøte om temaet, ble det fullt oppvaskmøte om lesetester og rangering. Foreldrene mener lesetesten der Lakkegata havnet på nest siste plass av Oslo-skolene, gir et feil bilde av virkeligheten. Skoledirektør i Oslo, Astrid Søgnen, måtte svare på kritikken fra foreldre, lærere og rektorer som møtte mannsterkt opp for å si sin mening om saken.
 
Prosjektleder ved Senter for leseforskning i Stavanger, Ragnar Gees Solheim, var enig med foreldrene i at lesetester er uegnet til å publiseres i rangeringsform.
- Kartleggingsprøvene i lesing er utviklet for å gi pedagogisk informasjon til lærerne, ikke for å gi statistisk materiale. Å angi resultatene av testen i rangeringsform slik skoleetaten her gjorde, ødelegger lesetestene som pedagogisk materiale, sa Gees Solheim.
 
Han understreket at resultatene fra lesetestene er store nok til å sammenligne Oslo med resten av landet, og her kom Oslo godt ut.
- Oslo har brukt testene feil. Å sidestille skolene uten å ta hensyn til hvilke forutsetninger barnet har, må bli feil. I noen tilfeller er det god pedagogikk når barn ikke lærer å lese når de burde, sa Gees Solheim.
 
Søgnen mot resten
Astrid Søgnen ble temmelig alene om å argumentere for fordelene ved å anvende lesetester. Heller ikke Søgnen var enig i at testene burde brukes til rangering.
- Men det er vanskelig å være imot offentliggjørelse i et demokratisk samfunn, sa hun.
 
Rektor Trond Herland ved Bjølsen skole var redd lesetester og andre tester nok er kommet for å bli. Han advarte dem som står bak testene mot å utarbeide tester som bidrar til at elevenes selvbilde blir ødelagt: Ved Bjølsen skole ble halvparten av elevene ikke ferdig på en leseprøve i 10. klasse.
 
- Hva skjer inne i hodet på en eleven når han opplever at jeg greide ikke dette heller, sa Trond Herland.
 
Nedstemt lærer
Lærer Marianne Gaasø ved Lakkegata skole, følte seg nedstemt etter oppslaget i Aftenposten.
- Jeg hadde mest lyst til å kle meg i burka og bli borte, fortalte hun.
 
En ting var å ha blitt stemplet som Oslo nest dårligste lærer. Hun var også lei seg på vegne av elevene.
- Lærerne ønsker testing for å vite hvor elevene står. Men vi ønsker ikke å bli hengt ut og elevene omtalt som "dumme". Jeg går ikke med på at østkantelever er dårligere enn andre elever, sa hun.
 
Hun fortalte om et grundig arbeid med leseopplæringen ved Lakkegata, men at arbeidet med leseprosessen ikke ble synliggjort i testen. Hun opplyste at samtlige elever som nå går i tredje klasse, har knekt lesekoden.
 
Møteleder og leder av FAU, Are Saastad, som hadde sønnen sin i klassen til Gaasø, kunne fortelle at hans sønn - som var med på å trekke testresultatet ned - også endelig har knekt lesekoden.
 
- Lakkegata er god
- Likevel vil vi foreldrene si et rungende ja til at Lakkegata er en god skole. Skolen gir trygghet til elevene, har et godt læringsmiljø, arbeider godt med integrering, sa han.
 
Flere foreldre fryktet at rangeringen vil føre til at foreldre velger andre skoler for sine barn. Ved Møllergata skole som er rangert nederst på lista, har man allerede opplevd økt søkning til Steinerskolen og til katolske privatskoler i nærheten.