Matematikk før skolealderen
Matematikk i barnehagen
Av Einar Jahr og Oddveig Ødegaard
148 sider
SEBU Forlag
I Rammeplanen for barnehagen finner vi fagområdet ”Antall, rom og form” – temaer som assosieres med matematikk. Høgskolelektor Einar Jahr og førskolelærer Oddveig Øgaard har i boka ”Matematikk i barnehagen”, ved siden av en kort innføring i matematisk grunnlagstenkning innenfor logikk, tall, måling og geometri, også en masse ideer om hvordan man kan knytte disse temaene til aktiviteter i barnehagen.
Boka gjør greie for det ulike syn på læring som Jean Piaget og Lev S. Vygotskij sto for, der den første setter individet i sentrum, mens den siste ser på læring som en sosial aktivitet.
Det understrekes at i barnehagen må ”naturens egen pedagogikk” – leken – stå i sentrum. Den voksne må ha en viss kompetanse i matematikk for å oppdage og tolke det som foregår i barnas lek. Og det dreier seg ikke om hva den voksne skal gjøre, heller hva vedkommende ikke skal gjøre. Den ”ekspertstyrte” leken er ikke lek. Boka gir mange tips om hvordan leken kan fremme forståelse av matematiske begreper hos ungene.