Klasseromsnær metodikk i matematikk

Omtaleren av denne boka om matematikkundervisning drister seg til å hevde at forfatterens refleksjoner over det å undervise i matematikk gir større innsikt i egen praksis for matematikklærere på alle nivåer.

Matematikkundervisning på mellomtrinnet
Av Gunnar Nordberg
262 sider
Gyldendal Akademisk
 
Spissformulert blir det hevdet at de best utdannede og dyktigste matematikklærerne burde undervise i småskolen. Matematikkfaget synes å være et problemfag i både grunnskole og videregående skole. I konferanse etter konferanse dokumenteres elendigheten, men ingen synes å ha funnet resepten som kan få elever flest mer motivert for matematikk og de andre realfagene.
 
Uansett hvilke grep som tas, er det i siste instans i klasserommet de må effektueres. Gunnar Nordbergs bok "Matematikkundervisning på mellomtrinnet" kan i så måte være et hjelpemiddel for å vitalisere matematikktimene. Han har mangeårig erfaring som lærer i grunnskolen, og han underviser nå ved lærerutdanningen på Høgskolen i Oslo. For et par år siden kom han med ei metodikkbok i matematikk for ungdomstrinnet.
 
Det sies litt lettvint at matematikk er matematikk. Men ser vi på hvordan lærebøkene har endret seg opp gjennom årene, skjønner vi at tilnærmingene til faget har forandret seg mye. Forfatteren går inn på hvilket matematikkfaglig grunnlag L 97 bygger på. Han var selv med på å gi innspill til planen.
 
Nordberg har grundige metodiske refleksjoner om temaer som matematikk i dagliglivet, tall, geometri og behandling av data (statistikk). Gjennom hele hans framstilling framheves betydningen av variasjon og at eleven må utfordres til å velge sine egne løsningsstrategier. Å lære matematikk er som klatre opp i et tre, det er ikke bare ei rute som fører til toppen.
 
Dette er helt i tråd med hva forskere - i første omgang forsiktig - antyder: at barna allerede i småskolen må utfordres til å finne egne veier fram til en løsning. Ved at læreren - eller eventuelt læreboka - prediker den ene saliggjørende metode, vil det hemme faglig vekst, og i verste fall medvirke til at eleven utover i skolegangen får alvorlige problemer i faget.
 
Det er kanskje på dette området at en lærer med god utdanning har den nødvendige faglige trygghet til å la elevene få boltre seg. Om en elev finner fram til en logisk riktig løsningsmetode som er forskjellig fra den læreren foretrekker, må eleven få bruke sin regnemåte og føringsmåte. Spesielt innen hoderegning kan elevene ha mange fantasifulle veier til målet.
 
Hvordan lommeregneren skal anvendes er omdiskutert. Nordberg har tre begrunnelser for bruk av dette hjelpemidlet: Lommeregneren er effektiv, den kan brukes pedagogisk og den fungerer demokratisk (ved at den gir elever flest en mulighet til å utføre beregninger som de tidligere ikke kunne utføre). 
 
Den grunnleggende innføring i regning med brøker hører mellomtrinnet til. Nordberg antyder at man i mange tilfeller kan regne om brøk til  desimaltall, og dermed bruke lommeregneren. For de som har vansker med brøker, kan det være helt greitt å ty til lommeregneren. Men hvis ikke læreren er oppmerksom her, kan også de som bør ha grunnleggende ferdigheter i brøkregning etter hvert som de kommer videre oppover i klassene, for lett ty til lommekalkulatoren.
 
Med egen erfaring som matematikklærer i videregående skole har vi sett at altfor mange elever ikke har fått med seg den nødvendige forståelsen for brøk i grunnskolen. Og da er elevene hjelpeløse i algebra.
 
Nordberg vier motivasjon et helt kapittel. Spesielt elever som ikke lykkes i faget, trenger oppmerksomhet. Han mener at det alltid er noe fra en elevs erfaringsverden som kan trekkes inn i matematikktimen.
 
Forfatteren advarer mot det han kaller kopieringsmatematikk, der læreren angir en løsningsmåte og elevene regner et antall oppgaver der akkurat den metoden anvendes. For mange elever får arbeidet med oppgavene lett preg av sysselsetting.
 
Nordberg oppfordrer derimot til undringsmatematikk, der det er selve tankeprosessen som skal fremme læring. Han gir også råd hvordan man kan få læring når prøver skal gis tilbake - for hvem husker ikke de timer der læreren gikk gjennom på tavla det som ganske mange elever hadde rett på prøven.
 
Denne anmelder har virket mange år som matematikklærer i videregående skole, men Nordbergs bok for mellomtrinnet ga grunnlag for refleksjoner over egen undervisning. Derfor våger vi å hevde at Nordbergs dype refleksjoner over det å undervise i matematikk gir større innsikt i egen praksis for matematikklærere på alle nivåer.