Fagdebatikk
En artikkelsamling om didaktiske tilnærminger til sentrale skolefag.
Av Svein Sjøberg (red.)
338 sider, 298 kroner
Gyldendal Akademisk
Ordet 'fagdebatikk' er ment som et nyskapende
ord som skal tilkjennegi en syntese av fagdidaktikk og fagdebatt.
Professor Svein Sjøberg har redigert denne artikkelsamlingen
om didaktiske tilnærminger til sentrale skolefag. I et
innsiktsfullt forord reflekterer han over fagdidaktikkens
utvikling, og gir oss sin definisjon av begrepet: "Med fagdidaktikk
forstår vi overveielser som er knyttet til et fags situasjon i
skole og samfunn."
Som vi skjønner angår fagdidaktikken
ikke bare skolen. Ordet kommer fra gresk, og Sjøberg advarer
også mot den fallgruven man kan gå i når man leser
engelskspråklig pedagogisk litteratur. 'Didactics' betyr
nærmest en belærende eller pompøs undervisningsform.
Vårt begrep 'matematikkdidaktikk' kan omsettes til det
engelske 'mathematics education'.
Sjøberg lister opp en rekke
problemstillinger i fagdidaktikken, ett eksempel er: "Hvordan
fungerer lærebøker og andre læremidler som
konkretisering av fagenes innhold og mål?" En diskusjon om
godkjenningsordningen som nå er borte, knytter seg til nettopp
et slikt spørsmål.
De ulike fagene har forskjellige
kunnskapsformer, noe som får betydning for hvordan det
undervises i dem. I matematikken kan man bevise noe, i naturfagene
kan man komme fram til en regel som kan etterprøves. I
samfunnsfagene kan man ikke snakke om riktig og galt slik som i
realfagene.
Sjøberg antyder at vi her er på
sporet av begrepet dannelse. Et dannet menneske har hatt kontakt
med alle disse kunnskapsformene og er i stand til å velge det
kartet over virkeligheten som situasjonen krever. I denne
sammenhengen har han problematisert tverrfaglighet, for ulike
faglige ståsteder kan gjøre valg av "kart" nokså
forskjellig - og i noen tilfeller kan tverrfaglighet forkludre
innlæringen.
Professoren diskuterer kunnskapssyn og
læringssyn. Og han er spesielt opptatt av at læreren
må begrunne det faglige for elevene, for verken begrunnelser
om nytte eller dannelse kan ha vanskelig for å slå inn
hos de unge. I den tidligere mer autoritære skolen slapp
læreren denne oppgaven - det var nok å nevne ordet
eksamen. Sjøberg slår også et slag for økt
narrative - fortellende - innslag i undervisningen, for det kan gi
større mening og sammenheng i lærestoffet.
Man kan ikke diskutere skole i dag uten å
trekke inn informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT).
Sjøberg advarer mot myten at Internett gjør kunnskap
overflødig. Det motsatte er snarere tilfelle, hevder han.
Betydningen av faglige prinsipper og strukturer vil bli viktigere
enn noen gang. Han minner oss om at mange av de grunnleggende
strukturene i naturvitenskapene har vært uendret i lang tid.
Til og med den 'moderne' kvantefysikken er hundre år gammel.
Det er derfor viktig å holde fast på slik grunnleggende
kunnskap.
Selv om denne boka har lærerstudenter som
hovedmålgruppe, kunne vi nesten anbefale at skoleledere ga
Sjøbergs kapittel som 'lekse' til sin stab, etterfulgt av en
diskusjon om de tanker teksten hadde gitt pedagogene.
Det er en urett mot boka når vi av
plasshensyn bare summarisk nevner at den har spennende kapitler om
didaktikk innen sentrale skolefag, skrevet av framtredende
didaktikere innen de enkelte fagfeltene: Sylvi Penne om norsk,
Svein Sjøberg om natur- og miljøfag, Hilde Harnæs og
Marit Storhaug om miljøundervisning, Aud Marit Simensen om
engelsk, Gard Brekke og Gunnar Gjone om matematikk, Sissel
Østberg om KRL-faget og Erik Lund om samfunnsfag.