Bok som inviterer til dialog i klasserommet
Boka ”Hva synes du? Et arbeidsverktøy og en idébank for å oppøve sosial kompetanse” vil kunne gjøre nytte som en inspirasjon og idésamling når slike problemstillinger skal opp i klasserommet, skriver omtaleren.
Hva synes du? Et arbeidsverktøy og en idébank for å oppøve sosial kompetanse, 1.-7.trinn
Av Anneli Klepp
107 sider
GAN Forlag AS
For noen år siden ble lærer Anneli Klepp bedt om å gi sitt bidrag til å styrke miljøet i en gruppe på 6. trinn. Flere av elevene hadde gitt uttrykk for at de var misfornøyde og av ulike grunner trivdes dårlig. Anneli Klepp valgte å skrive en fortelling om en elev som ikke fant seg til rette på skolen, og forberedte samtidig noen tilhørende spørsmål. Hensikten var å få elevene til å komme med sine tanker og meninger om situasjonen.
Etter å ha fått god respons på den første fortellingen, skrev Klepp flere. Nå har hun samlet dem i boka ”Hva synes du?”, sammen med en del annet materiale som skal stimulere elever - og lærere - til engasjement, refleksjon og dialog for å fremme vekst og trivsel, respekt og toleranse.
”Et arbeidsverktøy og en idébank for å oppøve sosial kompetanse” heter det i undertittelen. Og Klepp skriver i introduksjonen at den overordnede målsettingen er ”å invitere til en dialog som åpner for forståelsen om at vi alle gjør, og bør gjøre, vårt beste til enhver tid”. Tekstene i boka er utprøvd av lærere i Asker, og utgivelsen er støttet av Utdanningsdirektoratet.
Hovedinnholdet i boka er fortellinger fra elevers hverdagssituasjoner. Vi møter blant annet Bertram som blir holdt utenfor i leken, Lisbeth som gruer seg til neste skoleår, Robert som har en negativ leder i gruppa, og Lene som blir ertet. Hver av fortellingene har en rekke spørsmål i etterkant, egnet for samtale i klassen etter at fortellingen er lest. Det finnes også forslag til annet etterarbeid. I tillegg inneholder boka forslag til rollespill og dramapreget lek. Dette gjelder særlig første del av boka, som er rettet mot 1.-3. trinn.
Klepp mener at en filosofisk innfallsvinkel er et spennende utgangspunkt for samtale. Her har hun hentet inspirasjon fra svenskene Bo Malmhester og Ragnar Ohlsson, og deres bok ”Filosofi med barn. Reflektioner över ett forsök på lågstadiet”. Tanken er god, og det er lett å slutte seg til Klepps idé om at en åpen og undrende innstilling kan være et godt utgangspunkt for samtaler om den type spørsmål som boka er opptatt av.
Men jeg synes de delene av stoffet som handler om filosofi blir stående litt alene. Spesielt gjelder dette del I, for 1.-3.trinn. Her blir introduksjonen ”Filosofi med de yngste” noe knapp og overfladisk, og enkelte av de filosofiske spørsmålene hun foreslår, virker lite egnet for de yngste elevene. (For eks. spørsmål 1: Hva består mennesket av (fysisk og psykisk)? Trenger mennesket å bestå av alt dette? Da har jeg langt mer tro på spørsmålene som foreslås i neste kapittel, der forfatteren anbefaler en-til-en-samtaler med selvinnsikt og selvtillit som overordnet mål.
Men dette er altså ikke en bok om filosofi, heller ikke en fagbok om sosial kompetanse. Som forfatteren skriver; er det en praktisk rettet idébank for å oppøve sosial kompetanse. Det er også her boka vil kunne gjøre nytte for andre lærere, nemlig som en inspirasjon og idésamling når slike problemstillinger skal opp i klasserommet. Man kan bruke enkelte av fortellingene, med eller uten tilhørende spørsmål, men man kan også ha stor nytte av å lese dette som bakgrunn for egne opplegg i klassen.