Nynorsk til 1. klassinger - et absurd forslag
Jeg synes det er helt greit at alle elever, også de på barneskolen, skal venne seg til å lese og lytte til både nynorsk og bokmål. Men at elever på barneskolen skal ha skriftlig opplæring i begge målformene, er å gå altfor langt!
På grunn av mine tre barn, har jeg selv vært heldig å kunne følge skriveopplæringen i barneskolen på nært hold, og jeg vet at en 5. klassing slett ikke er klar for å lære å skrive norsk på to ulike måter. På dette trinnet har barna fremdeles mye å lære for å skrive godt på hovedmålet sitt, og å innføre skriftlig sidemålsopplæring så tidlig vil forvirre dem og ødelegge mer enn det gagner.
Opplæring i sidemålet kan ikke sidestilles med opplæring i engelsk eller andre fremmedspråk. For det første forstår vi lite av andre språk uten opplæring,og for det andre er det nettopp likheten mellom nynorsk og bokmål som byr på problemer i den skriftlige opplæringen.
En elev jeg har i norsk på vgs sa nylig følgende: Det som gjør det så vanskelig å lære nynorsk er at det er så likt bokmål. Mange av verbene og substantivene bøyes likt på bokmål og nynorsk, mens andre ikke gjør det, og det forvirrer meg. Det er nesten lettere å lære seg et fremmedspråk, for da vet man at man ikke kan bruke ord og bøyningsformer fra morsmålet sitt. Det ødelegger også for innholdet når jeg samtidig må tenke nøye over grammatikken. Jeg kan ikke skrive sånn jeg tenker, og det trodde jeg var fordelen med å skrive på sitt eget språk. Dessuten, sa hun, blir det hele så meningsløst fordi vi tross alt forstår hverandre uten å måtte lære det.
Dette er en 17-årings tanker. Hvordan vil da en 10-åring takle denne situasjonen? Jeg oppfatter forslaget om skriftlig sidemålsopplæring i barneskolen som en siste krampetrekning i sidemålsdebatten.
Det er en kjensgjerning at andelen nynorskbrukere synker jevnt og trutt. Flere og flere nynorskkommuner går over til bokmål, og fler og fler unge som har vokst opp med nynorsk som hovedmål bytter hovedmål så snart de har muligheten.
Når Noregs Mållag vil styrke sidemålsopplæringen i skolen på denne måten, så graver de sin egen grav. For det første vil denne "kampanjen" bidra til at bokmålselever enda tidligere får aversjon mot nynorsk, og for det andre vil det medføre at nynorskelever får tidligere opplæring i bokmål, og dette er vel ikke veien å gå for å styrke nynorsken?
Når skal Noregs Mållag ta til vettet?