Friluftslivsorganisasjoner vil ha motorikk som grunnleggende ferdighet i skolen
De vil også at lærerne skal bruke naturen som klasserom i alle fag. SV-leder Audun Lysbakken tror det snart blir flertall i Stortinget for å få mer fysisk aktivitet inn i skolen.
På Arendalsuka hadde Den norske turistforening, Norsk friluftsliv og Friluftsrådenes landsforbund invitert politikere med på uteskole i regi av kjendislærer Håvard Tjora. Rundt om på den lille plenflekken i Arendal sentrum lå hvite lapper med oppgaver, og barn og politikere sprang villig rundt.
– To politikere mangler, ropes det fra en av arrangørene.
– Da er de for seint til timen, vi må bare begynne, sier Tjora.
Minst én time
De tre friluftslivsorganisasjonene kom med åtte råd til politikerne. Blant annet ønsker de minst én times fysisk aktivitet på skolen hver dag, og de vil ha friluftsliv sterkere inn i lærerutdanningene.
– Vårt mål er å få elevene ut av klasserommet minst én gang om dagen, sa Berit Kjøll, styreleder i Den norske turistforening, i sin appell til politikerne.
Erling Lae, tidligere byrådsleder i Oslo og nå er styreleder i Norsk friluftsliv, mener én time om dagen er lite ambisiøst.
– Det er et minimum. Fysisk aktivitet kan brukes i forskjellige til læring, sa Lae.
Noen kommuner i gang
To av politikerne som løp rundt på gressplenen i Arendal, var SV-leder Audun Lysbakken og utdanningspolitisk talsperson i KrF, Anders Tyvand. De var skjønt enige om at de ønsker mer av dette inn i skolen.
– Vi var jo på lag her i dag, og vant, så det er mulig å få til noe, sier Lysbakken til bladet Utdanning.
De to trekker fram Sogndal og Drammen som eksempler på kommuner som allerede er i gang med slike tiltak i skolene og som forteller om gode resultater.
– Å flytte aktiviteter ut vil gi mer overskudd og læring for elevene, sier Tyvand.
Uenige om hvordan
Lysbakken mener dette er noe politikerne sentralt bør ta tak i.
– Å få det til er et ressursspørsmål. Det må være rom for å ta inn mer fysisk aktivitet, og da trenger skolen flere timer, sier Lysbakken.
På det punktet skiller uteskoleentusiastene lag.
– Slike tiltak er fullt mulig å få til innenfor dagens timetall. Det kan for eksempel brukes som del av en matematikktime, slik vi gjorde her i dag, sier Tyvand.