Ny Ibsen-biografi til hundreårsmarkeringen
Neste år er det hundre år siden Henrik Ibsen døde. I den anledning vil det i Norge bli en bred markering av forfatteren og hans forfatterskap. Det kommer også en nyskrevet biografi om Ibsen.
Han holdt nylig et foredrag om prosessen med
å skrive boka.
- Det ble snart klart at dette arbeidet ble
så omfattende at det måtte bli to bind. Det første
kommer i 2006, og det neste året etter, forteller
forfatteren.
Et vanlig spørsmål som Figueiredo er
møtt med, er: Kommer det noe nytt i din biografi?
- Jeg svarer at jeg komme med nye synspunkter.
Jeg har et større kildegrunnlag enn noen annen biograf har
hatt. Den internasjonale Ibsen-bibliografien inneholder 17.000
poster, sier han. Han har erfart at det er mye avskrift i
litteraturen om Ibsen. Biografiene er dessuten ofte skrevet av
litterater som har bygd mye på Ibsens verker.
Tre elementer er viktige i Figueiredos
arbeidsprosess: virkeligheten, mytene og mytenes virkelighet. Ibsen
transformerte sitt liv til en myte, som igjen virket inn på
hans liv.
- Vurderingen av Ibsens litterære verker
har undergått forandring i takt med at litteraturvitenskapen
har utviklet seg. Den historiske forståelse av Ibsen har
imidlertid stått på stedet hvil, som om historiefaget
ikke har endret seg, mener Figueiredo.
Biografene har brukt fyllstoff
Figueiredo har i sitt arbeid hittil oppdaget
at der Ibsen-biografer følte de hadde huller i sin
framstilling, har de fylt disse med det som var for hånden,
inkludert verkene. Det mest populære fyllstoffet er Ibsens
sønn fra tiden i Grimstad.
- Jeg vil la Ibsen være til stede i sitt
eget liv. Og jeg vil punktere et par myter om dikteren, men det
ville være en stor tabbe om jeg gikk inn for å være
en myteknuser. Den ene av de to jeg likevel vil slå hull
på, er den om unge Henrik som et deklassert barn, fordi faren
gikk konkurs, og familiens borgerlige posisjon fikk en knekk.
I virkeligheten var ikke en fallitt
nødvendigvis den store ulykken den gangen, borgerne hjalp
hverandre i nøden. Det var oppdriften i borgerskapet Henrik
hadde med seg ut i livet, ikke fallet. Ibsen så også
på sin tid i Grimstad som en oppdriftstid, ifølge
Figueiredos analyse.
Ibsen flyktet ikke til utlandet
Den andre myten Figueiredo vil avlive, er at
Ibsen nærmest flyktet til utlandet. I tidsrommet 1850 til 1864
var det på norske scener 78 forestillinger basert på hans
skuespill, noe som var unikt for en dramatiker i Norge på den
tiden. Ibsen ville skape ny norsk dramatikk. En
Ibsen-forestilling var en garantert økonomisk suksess. Han var
i dette tidsrommet en nasjonsbygger.
Men Ibsen selv som teaterinstruktør var
ikke noen lykke, og han slet med et udannet teaterpublikum. Kampen
for å bygge opp et norsk teater tærte på kreftene
hans. Da han bestemte seg for å reise til utlandet, ble han
møtt med stor sympati. Og det ble samlet inn store
pengebeløp for å hjelpe ham til å realisere
utenlandsoppholdet.
Naturlig nok tok forfatteren i sitt foredrag
ikke for seg den siste delen av Ibsens liv, så langt er han
ennå ikke kommet i sin kildegranskning.
Historisk tilnærming
- Jeg forsøker ikke å yppe meg
på litteraturviternes områder. Jeg har mer hatt som
mål å se samfunnet rundt Ibsen gjennom hans liv. Et liv
er et utsiktspunkt mot verden, sier Figueiredo, og i
forhåndsomtaler er hans verk beskrevet som en historisk
biografi.
For to år siden skrev Figueiredo boka
"Fri mann - En dannelseshistorie", som var en biografi om
høyesterettsdommer Johan Bernhard Hjort. Han var en av de
sentrale personene i Nasjonal Samling fram til 1937. Boka fikk
meget god mottagelse.