Norsk skolesystem kommer dårlig ut i ny rangering
Blant 39 land hvor man har sett på PISA, TIMSS og PIRLS, samt lesing og gjennomføring av skolegang, kommer Norge ut på 26. plass.
Postdoktor Ole Kristian Bergem sier til NRK at han ikke er overrasket over resultatet, men at Norge må jobbe med å heve statusen til læreryrket.
– Det er ikke overraskende at vi havner langt nede om det er PISA og TIMSS som er lagt til grunn i rangeringen. Vi vet at Norge har gjort det forholdsvis dårlig på disse prøvene, sier Bergem, som er professor ved institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.
Bergem peker på at lærerlønningene er for lave.
– Det er klart at lønna til lærerne er viktig for statusen til yrket, og det viser seg at vi ikke lønner lærerne våre godt nok, sier han.
Han peker også på faglig fordypning som et viktig steg å ta for å få høyere status.
Rangeringen «Economist Intelligence Unit» har målt «Den globale indeksen for kognitive evner og realisering av utdanning» i 39 land og Hongkong for utdanningsselskapet Pearson. I rangeringen ser man på hele utdanningssystemet helt opp til universitets- og høgskolenivå.
Øverst ligger Finland fulgt av Sør Korea, Hong Kong, Japan og Singapore.
- Les mer om undersøkelsen her