Norsk skolesystem kommer dårlig ut i ny rangering

Blant 39 land hvor man har sett på PISA, TIMSS og PIRLS, samt lesing og gjennomføring av skolegang, kommer Norge ut på 26. plass.

Postdoktor Ole Kristian Bergem sier til NRK at han ikke er overrasket over resultatet, men at Norge må jobbe med å heve statusen til læreryrket.

1. Finland
2. Sør-Korea
3. Hong Kong
4. Japan
5. Singapore
6. Storbritannia
7. Nederland
8. New Zealand
9. Sveits
10. Canada
11. Irland
12. Danmark
13. Australia
14. Polen
15. Tyskland
16. Belgia
17. USA
18. Ungarn
19. Slovakia
20. Russland
21. Sverige
22. Tsjekkia
23. Østerrike
24. Italia
25. Frankrike
26. Norge
27. Portugal
28. Spania
29. Israel
30. Bulgaria
31. Hellas
32. Romania
33. Chile
34. Tyrkia
35. Argentina
36. Colombia
37. Thailand
38. Mexico
39. Brasil
40. Indonesia

– Det er ikke overraskende at vi havner langt nede om det er PISA og TIMSS som er lagt til grunn i rangeringen. Vi vet at Norge har gjort det forholdsvis dårlig på disse prøvene, sier Bergem, som er professor ved institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.

Bergem peker på at lærerlønningene er for lave.

– Det er klart at lønna til lærerne er viktig for statusen til yrket, og det viser seg at vi ikke lønner lærerne våre godt nok, sier han.

Han peker også på faglig fordypning som et viktig steg å ta for å få høyere status.

Rangeringen «Economist Intelligence Unit» har målt «Den globale indeksen for kognitive evner og realisering av utdanning» i 39 land og Hongkong for utdanningsselskapet Pearson. I rangeringen ser man på hele utdanningssystemet helt opp til universitets- og høgskolenivå.

Øverst ligger Finland fulgt av Sør Korea, Hong Kong, Japan og Singapore.