Norman vil selge skolen som brød
Skolene skal konkurrere om elevene når foreldre og elever får velge skole. Skoleledere og lærere skal få økonomiske insitamenter til å gjøre en bedre jobb. Kontrollen av hvor god jobb de gjør, skal bli sterkere.
For at de mest populære skolene skal ha
plass nok for alle elevene som ønsker seg dit, må skolene
følge samme prinsipp som brødbutikkene som selger det
beste brødet. - De som gjør en god jobb i et system der
pengene følger brukerne, vil få så store inntekter
at de kan bygge ut kapasiteten, mener arkitekten bak moderniseringa
av skolen, arbeids- og administrasjonsminister Victor D. Norman
(H). Han mener at det ikke er noen grunn til å tro at moderne
skoleledere blir mindre flinke til å tilpasse kapasiteten, enn
det ledere er på andre sektorer i samfunnet hvor
hovedprinsippet er at pengene følger brukerne. Det ga statsråd Norman uttrykk for 31.
januar i år da Stortinget debatterte redegjøringa hans om
hvordan regjeringa skal gjøre offentlig sektor moderne. Variasjon og
mangfold Forholdene skal legges til rette for et bedre,
mer variert og mangfoldig skoletilbud når private krefter
slipper til i konkurranse med det offentlige. Den enkelte skole
skal få mer makt og mer ansvar, og foreldrene skal få mer
innflytelse over skolens prioriteringer. Lærerne skal få større
muligheter til faglig utvikling. Arbeidsordningene skal bli mer
fleksible og arbeidsdagene skal bli mer spennende. Samtidig skal
lærerne føle seg trygge og delaktige i arbeidet sitt. Ryddesjef Leder for familie-, kultur og
administrasjonskomiteen, Sonja Irene Sjøli (H), målbar at
elever og foreldre skal få skreddersydde tilbud. Hun trakk
fram at behovet for offentlige tjenester varierer fra person til
person. - Slik sett vil det bli forskjeller, sa
Sjøli og nevnte at det for eksempel kan bli lagt til rette for
et skole- og barnehagetilbud som er tilpasset foreldre som jobber
skift i industrien eller ved sykehus. Videre nevnte hun ungdom som
ønsker å gå på en bestemt skole, fordi den for
eksempel har musikklinje, eller at det kan dreie seg om å
tilrettelegge for utdannelse og arbeid for funksjonshemmede og
sterkt yrkeshemmede. - Derfor vil vi øke den enkeltes
valgfrihet i forhold til de offentlige tjenestene, og la pengene i
større grad følge brukeren. Og vi vil innføre
brukerevaluering, sa Sjøli. Trygghetsreform I debatten undret Trond Giske (Ap) seg over at
regjeringa ikke bare godtar økte forskjeller i skoletilbudet,
men at det er en ønskelig utvikling. Han slo fast at
større forskjeller vil føre til at folk flytter til de
kommunene hvor skoletilbudet er best. May Hansen (SV) viste til at
konkurranseutsetting og delprivatisering er prøvd ut i flere
kommuner i Norge og i mange andre land. Hun trakk fram hjemkommunen
Moss som eksempel på den omstillinga som regjeringa legger opp
til. - Det vi har oppnådd etter seks år,
er topptunge, doble administrasjoner for å ivareta
konkurranseprinsippet, sa Hansen som ikke skjønner hvorfor
regjeringa vil legge opp til topptunge administrasjoner. Hun mener
det er helt galt når det mangler folk til å skape den
kvaliteten regjeringspartiene snakker så vakkert om. Hansen hevdet videre at konkurranseutsetting,
svekket oppsigelsesvern og dårligere pensjonsvilkår i
offentlig sektor ikke er veien å gå for å få en
kvalitativt bedre offentlig sektor. Enige om
likelønn Norman synes det er en glimrende idé. Han
fant det også nødvendig å forsikre at regjeringa
ikke går inn for at ansatte i offentlig sektor skal miste
rettigheter, eller at ansatte i offentlig sektor skal få et
dårligere samlet tilbud av arbeids-, lønns-, ansettelses-
og pensjonsvilkår enn de har i dag. - Det vi har sagt, er at vi tror at hele
pakken av ansettelses-, lønns- og pensjonsvilkår må
tilpasses den realiteten som offentlig sektor vil stå overfor
fremover. Da trenger vi en gjennomgang av hele systemet, sa
Norman. Statsråden fant også grunn til
å forklare hva han mener med at pengene skal følge
brukerne og valgfrihet. Dette skal ikke innføres som prinsipp,
for det har å gjøre med hvor langt vi skal i den
retningen. - Det vi sier, er at det er på tide at vi
krabber opp av den grøfta som består i at brukerne ikke
har valgfrihet og at pengene ikke følger brukerne. Men vi har
ikke dermed sagt at vi skal falle ned i grøfta på den
andre siden, sa Norman som ikke ser på privatisering,
konkurranseutsetting og markedsstyring som skjellsord. Han tok
beskyldningene om å være forkjemper for disse ordene med
ro, og presiserte at konkurranseutsetting kan være et veldig
nyttig redskap. - Det kan være veldig greit å ha en
pragmatisk holdning til arbeidsdeling mellom private og offentlige
aktører, at markeder kan være gode redskaper i enkelte
sammenhenger. Avgjøres i
kommunene - Kommunene skal selv finne fram til de
løsningene de synes er mest fornuftig. Hvis man i Sørum
oppdager at dugnad er en bedre løsning enn
konkurranseutsetting, er jeg faktisk villig til å vurdere det
opp mot resultatene. Og hvis vi om ti år oppdager at
dugnadsløsningen var bedre enn konkurranseutsetting, skal jeg
personlig forsøke å møte hver seier, og også
hvert nederlag, med det samme usårlige smil, sa Norman. Ut fra dette kom han fram til at
redegjøringa hans burde hete "Fra våre ord til andres
handling". Han toet sine hender overfor dem som etterlyste
statsrådens handlekraft. - Den kommer på de enkeltsektorene hvor
det skal gjøres noe, og vi har varslet at det blir gjort noe
på skolesektoren, sa Norman og viste til at utdanningsminister
Clemet kommer med forslag til tiltak og at det er kommunene som
skal ta seg av den konkrete oppfølginga. Utålmodige Frp - Vi må få en mer fleksibel
lønnspolitikk, sa Knudsen og viste til at ungdommer er
positive til fleksibel lønn og belønning for
ekstrainnsats. Svært mange unge mennesker er veldig skeptiske
til å gå inn i yrker hvor de ikke får individuell
avlønning, sa Knudsen og fikk Frp til å framstå som
det partiet som er mest utålmodig etter å se resultater
av regjeringas moderniseringsprosjekt. Knudsen rettet en pekefinger
mot at statsråden i så stor grad vektlegger de ansattes
situasjon i omstillingsprosessen. - Han må ikke, slik tidligere
statsråder har gjort, legge seg flat og slavisk følge de
krav som kommer fra de ansattes organisasjoner. Vi har nemlig sett
at ansattes organisasjoner i det offentlige har en tendens til
å være negative til omstilling og svært konservative
når det gjelder effektivisering, sa Knudsen som forventer en
strøm av proposisjoner, lovendringer og andre endringer til
Stortinget i år. Knudsen innser at det vil ta tid å
modernisere offentlig sektor med 700 000 ansatte, men han fikk ikke
vite hvor lang tid Norman vil bruke. Hva som er moderne - Det er moderne å ha et skolevesen som
er slik at skolen er så god at jeg som forelder ikke
føler noe stort behov for å bla opp i masse kataloger og
finne ut hvilken skole som er best. Den skolen som ikke er god nok
for mine barn, er ikke god nok for noen andre barn, og det må
være prinsippet vi skal styre etter, sa Andersen.
Samarbeidregjeringas moderniseringsreform gjelder i
høy grad skolen. Skolefolk kan forberede seg på mer
delegering og desentralisering av ansvar og myndighet.
Moderniseringa av skolen skal gi den enkelte elev et skoletilbud
hvor elevens behov skal være i sentrum.
For at foreldre og elever skal få en mer brukervennlig skole,
skal de få velge skole både i og utenfor kommunen.
Normans rolle i moderniseringa av skolen er å
være koordinator for oppryddinga og forenklinga av
regelverket. Derfor skal bestemmelsene som er knyttet til
åpningstid, arbeidstid og arbeidsmiljø bli myket opp. I
stortingsdebatten om Normans redegjøring var
gjennomgangsmelodien fra regjeringspartiene at skoletilbudet ikke
skal være likt, men likeverdig.
Skolefolk skal, ifølge Sjøli, ikke ha noe
å frykte i regjeringens opplegg for modernisering og
omstilling av offentlig sektor. Hun hevdet at den er en
trygghetsreform. Ingen hender skal være ledige, sa hun og
trakk fram at arbeidskraftreserven hos eldre arbeidstakere,
yrkeshemmede og uføretrygdede skal tas i bruk.
I debatten fikk SV gjennomslag for at likelønn og
bedre lønns- og arbeidsvilkår er et mye bedre og mye mer
offensivt virkemiddel.
Norman hevdet at det i hovedsak er kommunene som skal
bestemme hvilke verktøy som skal brukes. Han opplyste at
regjeringa ikke vil legge opp til at kommunene skal
konkurranseutsette eller bruke markedet.
For Fremskrittspartiet er det ikke så viktig om det
er et privat firma eller en kommune som driver skole. Ulf Erik
Knudsen sa at det viktigste er å få utdannet flere
lærere og gjøre noe med skolen som arbeidsplass.
Karin Andersen (SV) tok til orde for at det er moderne
å ha et samfunn som er slik at en får barnehageplass
når en trenger det, til en pris en har råd til å
betale.