– Norm for lærertetthet er svært uønsket og lite hensiktsmessig

Slik uttaler KS seg om å innføre en lovfestet norm for lærertetthet i skolen.

Dagen før forslaget til statsbudsjett ble lagt fram sendte Kunnskapsdepartementet et forslag om endringer i opplæringsloven og privatskoleloven ut på høring. Dette handler om å øke lærertettheten i grunnskolen.

– En nasjonal bestemmelse kan sikre ressurser til å opprettholde og styrke lærertettheten i skolen. Det er viktig for et godt og trygt skolemiljø at hver enkelt elev får en god opplæring og opplever å bli sett, skriver kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) i en pressemelding.

Til Utdanning sier kunnskapsministeren at hun står fast ved at hun vil ha på plass en lovendring som sikrer en norm for økt lærertetthet, selv om dette ikke er en post på forslaget til neste års statsbudsjett.

Departementet skisserer to ulike modeller, hvor den ene innebærer en lovfesting av lærertetthet mens den andre innebærer en lovfesting av en gjennomsnittlig lærertetthet i kommunene.

KS har ikke behandlet høringsforslaget ennå, men ifølge direktør for interessepolitikk Helge Eide har hovedstyret tidligere uttalte seg på prinsipielt grunnlag:

– Dette er et svært uønsket og lite hensiktsmessig forslag. KS er også prinsipielt imot den slags detaljert inngripen i kommunenes muligheter til å organisere undervisningen, sier han til Kommunal Rapport.

Han peker på at forskning ikke viser til noen klar sammenheng mellom lærertetthet og læringsresultater. Han viser også til at Norge allerede ligger helt på topp i OECD i lærertetthet.

– Det er ingen tvil om at dyktige lærere er veldig viktige for kvaliteten på skolen. Men det er meget tvilsomt om økt lærertett er et målrettet virkemiddel for å øke kvaliteten, sier Eide.