Norge for tafatt overfor EU
EU-landene er i gang med å legge om utdanningspolitikken sin, men Norge er for tafatt overfor at det skjer. Det kom fram på Utdannings- og forskningsdepartementets (UFD) miniseminar om EU og EØS i går.
Assisterende utenriksråd Per Ludvig
Magnus sa at Norge tvinges til å tenke i nye baner, men at vi
ikke behersker arbeidet overfor EU.
- Norge må vite hva vi vil. Når vi
blir invitert til å delta i utdanningspolitisk samarbeid med
EU, må vi ha prioriteringene klare, sa utdanningsråd i
Brussel, Hanna Marit Jahr. Hun oppfordret departementet til ikke
bare å finne ut hvordan det skal møte EUs politikk, men
også andre internasjonale utfordringer.
Norsk ensidighet
På seminaret ble det påpekt at Norge
er for opptatt av å få vite om hva som skjer i EU, men at
vi ikke møter opp for å vise hva landet kan bidra med.
Norsk arbeid med realkompetanse og etter- og videreutdanning ble
trukket fram som felt hvor Norge har noe å tilby.
Kritikerne av den norske tafattheten kunne
vise til at Statskonsult i en fersk rapport om EØS-arbeidet i
norsk forvaltning påviser at politisk ledelse er for passiv i
forhold til hva som skjer i EU.
Departementssjef Henrik Nepper-Christensen ved
Undervisningsdepartementet i Danmark, anbefalte UFD å opprette
nasjonale møteplasser for å drøfte hvordan vi skal
forholde oss til EUs utdanningspolitikk. Han foreslo også
å trekke fagforeningene med i dette arbeidet.
Nødvendig Clemet-initiativ
På bakgrunn av dette var
utdanningsminister Kristin Clemets (H) initiativ med å få
belyst EUs utdanningspolitikk på sin plass. Hun begrunnet
seminaret med hvor viktig det er vite hva som skjer på det
utdanningspolitiske området.
Hennes mål med seminaret var å
diskutere hvordan Norge skal forholde seg til EUs
utdanningspolitiske målsettinger.
Ny EU-kurs
Den store omleggingen som er på gang i
EUs utdanningspolitikk, er at sektoren som til nå har
vært et nasjonalt anliggende for medlemslandene, har fått
en rekke overnasjonale mål å styre etter fram mot
2010.
EUs toppmøte i Lisboa i 2000 satte opp
tre hovedmål. Kvaliteten og effektiviteten i
utdanningssystemet skal bli bedre. Landene skal legge forholdene
til rette slik at alle får tilgang til utdanning og
opplæring. Og utdannings- og opplæringssystemene skal
være åpne for land utenfor EU.
Bedre grunnutdanning og etter- og
videreutdanning for lærere er blant de strategiske målene
for å bedre kvaliteten i utdanningen. Andre mål er å
sikre alle tilgang til IKT, øke rekrutteringen til
naturvitenskapelige og teknologiske studier og sikre en effektiv
bruk av ressursene.
Indikatorer for måloppnåelse ser ut
til å stå sentralt i EUs utdanningspolitikk. Norge er
invitert til å være med i arbeidet med å lage
indikatorer for hvor vellykket utdanningspolitikken er.
I fjor startet arbeidet med å kartlegge
hvor mange elever og voksne som fullfører grunnskole og
videregående opplæring, og omfanget av lærere som
tar etter- og videreutdanning i spesielle fag.
I år tar EU-landene fatt på å
kartlegge lærersituasjonen og søkningen til
lærerutdanningene, samt hvor mange lærere som tar etter-
og videreutdanning.
Statssekretær Helge Ole Bergesen sa at
det er viktig for norsk utdanning å være klar over at vi
ikke er enestående i verden. Derfor trakk han fram behovet for
internasjonale sammenligninger.
- PISA-undersøkelsen er det beste som har
hendt norsk skole siden Nordahl Rolfsens lesebøker, sa
Bergesen og mente at det er viktig å være med i
diskusjoner hvor vi kan lære av andre.
Videre var han opptatt av å få til
gjensidig godkjenning av yrkesutdanningene og mobilitet. Det
illustrerte han med å spørre hva som skal til for å
få en spanjol til å studere i Tromsø.