- Nasjonale prøver fører til ekstraarbeid for lærere
- Nasjonale prøver er et ledd i regjeringens politikk, og den kan vi være enig eller uenig i. I alle fall er jeg veldig kritisk til at skolene blir pålagt å gjennomføre ordningen i raskt tempo, sier leder i Utdanningsforbundet Hordaland, Ingunn Alver. Hun
Mange lærere raser nå over nye oppgaver, og elevene forstår ikke vitsen med prøvene. Dette er sløseri, mener mange, fordi store ressurser settes av til frigjøring av lærere. Utdanningsminister Kristin Clemets "påfunn" fører blant annet til masse retting .
- Jeg er ytterst skeptisk til dette testhysteriet. Alt skal testes og måles i dag. Hver enkel besvarelse tar minst 50 minutter å rette. Totalt blir det et enormt omfang som vi ikke har planlagt - særlig når det ses i sammenheng med lærernes arbeidsplaner, sier lederen i Utdanningsforbundet i Hordaland, Ingunn Alver, til Bergens Tidende.
Mangler avtaler
Utdanningsforbundet sentralt bør klargjøre sin holdning til hvordan medlemmene skal forholde seg til denne saken, sier medlem Finn Sætren ved Vågsøy ungdomsskole i Måløy.
- Per i dag foreligger det ingen avtale i vår kommune, ei heller på vår skole om hvordan dette ekstraarbeidet skal utføres. Hvem skal betale for arbeidet og hvilke ressurser blir de tatt fra? Husk at lærernes arbeidsplaner allerede er oppfylt, det samme gjelder bruken av den 39. uka, legger han til.
Ved Rothaugen skole i Bergen boikottet nærmere 30 prosent av elevene i 10. klasse den nasjonale lesetesten i går.
- Vi mener det er en farlig utvikling på gang. Prøvene legger til rette for kvalitetsvurdering av hver enkelt skole. På sikt kan man få sortering av elever ut fra kunnskap, sier Mathias Hunskår Furevik, en av talspersonene for elevaksjonen ved skolen. Alle landets elever blir derfor bedt om å boikotte de nasjonale prøvene.