Nå kan skoleeier søke om å få koding som valgfag

1. mars går fristen ut for skoleeier for å søke om å få koding som valgfag til en eller flere av skolene i kommunen.

Utdanningsdirektoratet inviterer 30 kommuner men også friskoleeiere til å delta i et treårig pilotprosjekt med programmering som valgfag på ungdomstrinnet.

MOOC

  • Massive open online course, massivt åpent nettkurs, er et gratis fjernundervisningskurs som følges på nett hvor studieplasser ikke er begrenset av antall lærere, slik at antallet studenter kan være tusenvis.
  • Studenter deltar gjennom strømming av forelesninger, aktivitet i gruppediskusjoner, lese pensum, skrive oppgaver og løse flervalgsoppgaver på nett.
  • At kurset er massivt vil si at antall kursdeltakere kan skalere til svært stort uten samtidig å være begrenset av tilgangen på lærekrefter.
  • Åpent vil si at det kan tas gratis og uten formelle opptakskrav, selv om mange læresteder tar betalt for å gi studiepoeng eller kursbevis for fullføring.
  • Massive åpne nettkurs skiller seg fra tradisjonell fjernundervisning ved at nettet brukes til toveiskommunikasjon mellom studentene, i stedet for å bruke teknologi til å distribuere læremidler er ren enveiskommunikasjon fra kursholder til student.

Kilde: Wikipedia

Lærere som blir med i prosjektet får tilbud om en eigen MOOC i koding og det skal være faglige samlinger for skolene som er med i forsøket.

– Et viktig mål med å innføre koding som valgfag er å øke elevenes interesse for teknologi og realfag. Gjennom koding får elevene erfare at realfagene er kreative og spennende, og ikke minst er kompetansen i disse fagene viktige i framtiden, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen ifølge departementets nettsider.

Skoleeier kan velge å tilby programmering valgfag på både 8., 9. og 10.trinn fra og med skoleåret 2016-2017 til og med skoleåret 2018-2019

– Elevene får lære hvordan datamaskiner og program virker og de får opplæring i ulike programmeringsspråk og bruksområdene deres. Eksempel på oppgaver kan være å programmere egenutviklede og å lage enkle dataprogram eller animasjon, sier Røe Isaksen.

Det nye valgfaget er utviklet sammen med Senter for IKT i utdanninga.

Ved behandlingen av søknaden vil direktoratet vektlegge følgende:

  • Plan for forsøket
  • Skoleeiers/skolens kompetanse
  • Plan for kompetansedeling lokalt
  • Fordeling mellom små og store kommuner
  • Geografisk spredning