Mikrofonstativ? Verre enn det

Jeg har aldri kalt Utdanning et mikrofonstativ. Det er verre enn som så.

Redaktøren reagerer kraftig på innlegget mitt under overskriften "Ingen overraskelse".

La det være sagt: Jeg har aldri kalt Utdanning et mikrofonstativ - det er verre enn som så.

Jeg hevder at Utdanning har vært en pådriver for en feilslått pedagogikk. Denne pedagogikken har gjennom de siste års reformer har påført skolen og dens ansatte helt unødvendige vansker. Jeg mener at organisasjonen vår har vært helt kritikkløs overfor dette - i hvert fall før problemene ble åpenbare for alle.

Når en forskningsrapport nå viser at reformene har ført skolen i feil retning, og at lærere på hundrevis av skoler må slite med problemer som egentlig skulle være unødvendige - så har tusenvis av lærere lenge visst årsaken. Derfor er resultatene i rapporten er ingen overraskelse! Verken Utdanning eller Utdanningsforbundets ledelse har møtt denne utviklingen som et kritisk korrektiv. De har vært pådrivere.

Men hva med framtida? I disse dager pågår høring om underveisvurdering. Dersom forslagene som er fremmet blir gjennomført, vil det bety et papirarbeid og et byråkrati vi til nå neppe har sett maken til.

Jeg frykter sentralstyrets høringsuttalelse. Jeg er redd at kortversjonen blir "bred støtte til forslagene - men vi trenger tid". Da får vi systemene - tid får vi ikke - og hva slags tid skulle det være? Lengre ettermiddager?

Jeg har heller ikke forventninger til det såkalte "tidstyvutvalget". Det beste vi kan håpe på er at en fjerner ett byråkrati for å få plass til et annet - for eksempel "underveisvurdering. Selvsagt er underveisvurdering viktig - men det må ikke framstilles som noe nytt - vi har alltid drevet med underveisvurdering - forskjellen nå er at den vil bli byråkratisert.

Jeg er spent på hvordan disse to sakene blir behandlet. De trekker i stikk motsatt retning.

Jeg ønsker tid til å undervise - ikke til å dokumentere.

"Gausdalsaken".
Denne saken er typisk. Når noen prøver å gjøre noe med systematisk sabotasje av undervisningen - kommer direktoratet på banen. Utdanning har gjengitt hva andre mener om saken. Hva mener Utdanning? Hva mener Utdanningsforbundet? Hva sier de til våre medlemmer på Gausdal videregående - og oss andre? Saken er ikke enestående. Hva sier de til direktoratet?

Jeg ønsker meg ikke en Arne Johannesen som leder, men det skal han ha - hadde hans medlemmer blitt herset med av direktoratet på en slik måte, hadde både forbundsledelse og fagforeningsblad reagert momentant - gjennom alle kanaler!

Jeg ønsker en organisasjon og et fagforeningsblad som forsvarer medlemmene i det daglige. Vi må få høre noe annet enn at "- vi må bli bedre!", "vi må få bedre utdanning", altså - vi er for dårlige. Det er vi ikke. Sørg for at vi får arbeide med det vi skal!