Mest ressurser i private skoler

Private skoler har et ressursmessig forsprang på offentlige skoler. Det viser den siste statistikken fra grunnskolens informasjonssystem (GSI).

En sammenligning av gjennomsnittstallene for kommunale grunnskoler og private skoler viser at både lærertettheten og årstimetallet er størst i de private skolene.  Størst forskjell er det mellom årstimer til undervisning per elev i barneskolene. Det er 68,2 i kommunale skoler mot 82,6 private skoler. Tilsvarende tall for ungdomsskolene er henholdsvis 76,9 mot 88 timer.
 
- Høyere årstimetall viser at elevene undervises mer i mindre grupper eller at de får flere undervisningstimer i uka, sier spesialkonsulent Paul Erik Karlsen i Utdanningsforbundets sekretariat.
 
Årstimetallet i de kommunale barneskolene er på ett år blitt redusert med over 2 prosent. Reduksjonen i ungdomsskolene er 1 prosent.
 
Ser vi grunnskolen under ett, er det to elever færre per lærerårsverk i private skoler enn i kommunale grunnskoler. Lærertettheten er minst i kommunale barneskoler hvor det er 13,3 elever per lærer mot 11,3 i private skoler. Tilsvarende tall for ungdomsskolene er henholdsvis
10,6 og 9,4 elever.
 
Spesialundervisningen per elev i kommunale skoler er også redusert fra forrige til inneværende skoleår, riktignok bare 0,2 prosent i barneskolen, men 2,8 prosent i ungdomsskolene.