Mer utdanning gir ikke nødvendigvis mer lykke
Forskere har undersøkt personer som gikk ut av skolen som 14- og 15-åringer.
I et samarbeid mellom engelske og tyske forskere ble to grupper sammenlignet med hensyn til hukommelse og tilfredshet med livet.
Forskerne sammenlignet et kull elever som avsluttet skolen da de var 14 år gamle med neste kull, som, etter en skolereform i 1947, gikk enda ett år på skolen og avsluttet som 15-åringer.
Data ble samlet inn hvert annet år mellom 2002 og 2008, skriver nettstedet BBC News.
Forskerne fant at de som gikk ut av skolen som 15-åringer, hadde bedre hukommelse enn de som avsluttet i skolen som 14-åringer. Men i studien, opprinnelig trykket i Economic Journal, fant man ingen statistisk signifikant effekt på tilfredshet eller livskvalitet.
Deltakerne gikk gjennom en rekke tester, blant annet hukommelsestester. De ble også spurt om synet på eget livs kvalitet. Forskerne antyder at gruppen som fikk et år mer skolegang sannsynligvis endte opp i mer mentalt krevende arbeid, noe som forsterket deres mentale ferdigheter senere i livet.
– Det ser ut til at det er et sprang i mentale ferdigheter for gruppen som fikk et år mer skolegang. Da vi imidlertid spurte deltakerne hvor fornøyde de var med livet sine, viste ikke svarene det samme spranget, sier professor James Banks ved Manchester-universitetet.
Han minner om at funnene ikke nødvendigvis kan overføres på dagens tenåringer.