Matematikkfaget i ungdomsskolen
Matematikkfaget i ungdomsskolen må få en uketime mer, slik Kvalitetsutvalget foreslo, skriver innsenderen. Han synes det er skuffende at departementet i stortingsmeldingen "Kultur for læring" uttrykte at det ikke så behovet for å øke timetallet i fage
Mine år i ungdomsskolen har også
ført til at jeg i 1996 fullførte en hovedfagsoppgave i
pedagogikk som var viet matematikkfaget i ungdomsskolen. Dette
gjør at jeg kan uttale meg med en viss tyngde om faget.
Først vil jeg ganske kort gi uttrykk for
hva matematikk er for noe. Matematikk har i vår tid blitt et
avansert redskap til bruk for å analysere problemstillinger
oppstått fra natur- og samfunnsforholdene. Faget har i sin
historiske utvikling nådd et nivå hvor det med alle sine
mulige tilnærmingsmåter til problemer som karakteriseres
som matematikk faktisk har løsrevet seg fra den fysiske
natur.
Derfor bekreftes fagets eksistensberettigelse
i dag bare gjennom den innsikt det kan gi til virkelige problemer i
natur og samfunn. Og i så henseende har matematikk en
ærerik historie.
Men matematikk er også en ytterst
krevende utfordring til de tankeprosesser som skal foregå i
menneskenes hoder. Det stilles strenge krav til
argumentasjonsrekkene slik at det gis logisk følgeriktige
konklusjoner. Derfor må alt som er "støy" i de gitte
matematiske problemstillinger abstraheres vekk.
Det man sitter igjen med er de rent logiske
strukturer som skal finne sine matematiske svar. Når
løsninger er funnet, skal "støyen" kles på igjen.
Jeg kan ikke få understreket nok hvor tidkrevende dette er! Og
det er også meget tidkrevende og utfordrende for elever som
"bare" skal oppdage på nytt alt som ligger der av matematisk
kunnskap.
For meg har det blitt mer og mer klart at
mange av dem som har sterke synspunkter rundt matematikkfaget i
skolen i for stor grad tror løsningene ligger i det
området som jeg har karakterisert som "støy". På en
måte skal faget bli lett gjennom at dette området skal
være morsomt, spennende, virkelighetsnært etc. Det er en
villfarelse!
Utfordringen for matematikkfaget er og forblir
søkingen etter hvordan de logiske strukturer skal behandles.
Det som tilslører abstraheres vekk, og så brukes den tid
som er nødvendig for å trenge inn i de logiske
strukturene for å finne ut hva som må gjøres. Det er
krevende og egnet til å gjøre mange frustrerte. Det har
jeg en rik erfaring på fra alle mine år i skolen.
I denne sammenheng skader det ikke at
"støyen" i seg selv er gjort morsom, spennende og lignende for
å utnytte den pedagogiske kraften som ligger i fornuftig bruk
av humor. Likevel er det tiden i seg selv som er viktig for å
overvinne den frustrasjon som oppstår. Det fins ingen
snarvei!
Så fra den matematiske verden tar det sin
tid å vende tilbake til den virkelige verden med all sin
"støy". Man opplever berikelsen ved å ha gjennomskuet hva
som var hindringer og stengte for den gode forståelsen av de
problemer man ville finne svar på ved hjelp av matematikk.
Det er også i denne prosessen man skal
rydde av veien alle de misoppfatninger som i reisens løp
dannet seg, og som hindret en i å se de rette matematiske
løsningene. Og dette er igjen en kjempeutfordring for
pedagogikken rundt matematikkfaget.
Jeg legger altså stor vekt på den
betydning tidsfaktoren har i matematikkfaget. Kvalitetsutvalget kom
derfor med et godt råd når det ville styrke
matematikkfaget med en uketime i ungdomsskolen. Tid er jo det store
problemet for matematikkfaget i ungdomsskolen. Derfor er det viktig
å gjøre noe med denne rammefaktoren.
Det er derfor skuffende at departementet i
stortingsmeldingen "Kultur for læring" uttrykte at det ikke
så behovet for å øke timetallet i matematikk i
ungdomsskolen, og det er nå videreført i
høringsutkastet. Og jeg betviler at departementets begrunnelse
holder, det at programfag i stedet skal klare å løse de
utfordringene matematikkfaget har i ungdomsskolen.
Spesielt betviler jeg at programfag vil
være til noe hjelp for de elever som sliter med faget. Og jeg
er opptatt av at disse elevene oftere skal få oppleve den
gleden faget gir når man virkelig føler at man får
noe til.
Disse elevene trenger god tid til å
bearbeide sin egen tenkning rundt matematiske problemstillinger. Da
kan de lettere få identifisert sine misoppfatninger i faget og
ryddet opp i tankerotet. Forholdene må legges til rette for at
så kan skje, og da blir tidsfaktoren viktig.
Man må heller ikke glemme at
læreplanen i matematikk i ungdomsskolen er omfattende med mye
krevende fagstoff. Og det er ikke til å komme fra at sånn
må læreplanen også være. Det kan man ikke velge
seg bort fra.
Og det vil være en illusjon å tro at
disse elevene vil gjøre valg som øker deres
undervisningstimetall i faget. Tvert om vil disse elevene oppfatte
det som en inngripen i deres rett til fritt å velge hvis man
styrer dem mot mer undervisning i matematikk. Hva skal man da
gjøre?
Jeg ser ingen annen løsning enn den
Kvalitetsutvalget foreslo, nemlig at matematikkfaget i
ungdomsskolen må få en uketime mer. Og jeg vil her minne
om en stygg forhistorie med røtter tilbake til 70-tallet. Den
gang ville departementet gjøre matematikk til valgfag på
det øverste klassetrinnet i ungdomsskolen. Dette reiste det
seg en samfunnsstorm imot, og faget ble obligatorisk også
på det øverste trinnet. Men med en uketime mindre enn
norskfaget.
Siden den gang har norskfaget fått
øket sitt timetall i ungdomsskolen med to uketimer til, mens
matematikkfaget har stått på samme timetall i hele
perioden. Det kan man undre seg over da problemene i
matematikkfaget ikke har vært noe mindre enn dem man har hatt
i norskfaget. Og særlig tydelig har dette blitt dokumentert
med Timss og Pisa.
Jeg vil derfor med dette innspillet blåse
til kamp for en uketime mer til matematikkfaget i ungdomsskolen. Og
den timen må tas ifra programfag som i høringsrunden
foreslås med en meningsløs høy årsramme på
180 timer. Derfor en oppfordring til alle gode krefter som er
bekymret for matematikkfagets ve og vel om å la sin røst
bli hørt i det offentlige rom som høringsrunden nå
gir en anledning til.