Matematikkens dag for tredje gang
Matematikkdagen i skolen er i 2004 lagt til uke seks. Lamis (Landslaget for matematikk i skolen) tilbyr et hefte med matematikkaktiviteter som er tilpasset de tre trinnene i grunnskolen og grunnkurset i videregående skole.
Medlemmer av Lamis får aktivitetsheftet gratis, andre kan kjøpe det fra Lamis. Sidene i heftet kan fritt kopieres til bruk i undervisningen.
Årets oppgavehefte er utarbeidet av Helge Flakstad, Lisbet Karlsen, Marianne Maugesten og Grete N. Tofteberg, alle medlemmer i Lamis' lokallag i Vestfold og Østfold.
Skap blest om dagen
Fra Lamis anbefales det at hovedansvaret for gjennomføringen av dagen gis til en lærer som skal koordinere det hele. Det bør også gjøres et utvalg av aktiviteter fra heftet, eeventuelt kan oppgaver fra tidligere års hefter brukes. Med det store utvalget av oppgaver skulle det være mulig å finne problemer som er tilpasset den enkelte. Alle aktivitetene er basert på samarbeid.
Det anbefales å ta kontakt med den lokale pressen, og med heftet følger et forslag til en pressemelding.
Positive tilbakemeldinger
Nettverkskoordinator ved Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen, Mona Røsseland, sier til Utdanning at så vidt hun kjenner til er det ingen som har gitt direkte negative tilbakemeldinger når det gjelder å arrangere en matematikkens dag. Senteret samarbeider med Lamis om opplegget. Det har vist seg at det er størst tilslutning til denne dagen i barneskolen.
- Det er imidlertid noen som mener at en hel dag er for mye, men det er jo ingenting i veien for å bruke bare en del av en skoledag, sier Røsseland, som også representerer barnetrinnet i styret for Lamis.
Mange har negative opplevelser i tilknytning til matematikk, og Røsseland tror at arbeid med matematiske problemer på en litt utradisjonell måte kan være med på å gi elevene et mer positivt syn på faget.
Det er mange lærere som nokså motvillig bruker undervisningstid til temaer som ikke er relatert til læreplanen. Til disse sier Røsseland at det blir feil å sette aktivitetene på matematikkdagen opp mot læreplanen, for aktivitetene er helt i tråd med læreplanen.
Konkurranse
For å få oversikt over hvor mange som arrangerer matematikkdag, ønsker Lamis å få tilbakemelding, og det er også fint med et bilde og noen ord om hvordan dagen har forløpt. En av de skolene som melder tilbake, vil bli trukket ut og få en premie (som består av hjelpemidler til matematikkundervisningen).
Nettadressen til landslaget er: www.lamis.no, e-postadresse: lamis@matematikksenteret.no