Mat- og helselærerens kompetanse; avgjørende for kvalitet i undervisningen?

Hvorfor er det så viktig å søke videreutdannelse som mat- og helselærer? Mat- og helselæreren underviser i et fag som skal gi elever kunnskap om sammenhengen mellom kosthold og helse.

Fristen for å søke om videreutdanning i mat og helse er 15. mars. Det haster derfor med å søke!

Faget har som mål å lære opp barn og unge til å bli bevisste forbrukere og få kunnskap til å velge en helsefremmende livsstil. Elevene skal, etter gjennomført undervisning, ha god innsikt i hva som er ernæringsmessig god mat og kunne vurdere om maten de spiser er sunn. De skal også kjenne til at matvanene deres kan påvirke ulike livsstilssykdommer, herunder også et økende vektproblem.

Målene som læreren skal undervise etter krever at hun eller han har satt seg grundig inn i læreplanen, fagstoffet og innholdet i faget. Mange har en oppfatning av at mat og helse er et «kosefag» der man baker litt eller har hyggelige måltider sammen med barna. Selv om både måltid og baking er viktig i seg selv, er innholdet i faget mye mer. Siden mer enn 60 % av lærerne som underviser i mat og helse, ikke har utdannelse i faget, kan det hende at elevene ikke får den kvaliteten på undervisningen de har krav på. I "Kultur for læring" St.meld.. nr. 30 (2003-2004), slås det fast at læreren er den viktigste pådriveren for elevens prestasjoner. Videre heter det at læreren stilles overfor mange kompetansekrav i sitt arbeid med å lede elevenes læring; både faglig, pedagogisk og didaktisk.

Siden det er så få lærere som har formell kompetanse i faget, er det opprettet et tilbud om videreutdanning i mat og helse på Høgskolen i Vestfold, Nord-Trøndelag og universitetene i Agder og Tromsø. For perioden 2012–15 er det tildelt studieplasser i mat og helse, 15+15 studiepoeng, gjennom videreutdanningsprogrammet «Kompetanse for kvalitet» på disse stedene. Undervisningen er samlingsbasert og kan følges ved siden av jobb. I Vestfold blir faget tilbudt i et regionalt samarbeid med høyskolene i Østfold og Buskerud. «Kompetanse for kvalitet» er et samarbeid mellom statlige utdanningsmyndigheter, arbeidsgiverorganisasjoner, KS og universitet og høyskoler.

For å kunne svare på i hvilken grad det er viktig med formell kompetanse i faget mat og helse, gjorde jeg en kvantitativ spørreundersøkelse våren 2012. Jeg sendte ut et skjema til alle de 450 barne- og ungdomsskolene i fylkene Østfold, Buskerud og Vestfold. Spørreskjemaet ble sendt på e-post til rektorene som videresendte det til de som underviste i faget. 213 lærere svarte. De ga tilbakemelding på hvilken type utdannelse de har for å undervise i faget, hvilke andre fag de underviser i, økonomi, lærebøker og hvordan de ser på seg selv som ressurspersoner i helsefremmende arbeid- spesielt med tanke på den økende overvektsproblematikken blant barn og unge.

For å se på sammenhengen mellom lærernes formelle kompetanse og deres kvalitet i undervisningen har jeg dannet tre grupper: Lærere som har tatt 30 og 60 studiepoeng i faget mat og helse eller heimkunnskap som var betegnelsen før LK06 anses som de med høy kompetanse. Utdanning som kokk, erfaringsbasert matkunnskap og andre matfaglige utdanninger defineres som middels formell kompetanse. Lav kompetanse tilskrives lærerne uten utdanning i faget eller andre fagpersoner uten mat og helse i fagkretsen.

Kompetanse etter utdanning

Blant lærerne som deltok i undersøkelsen hadde 35,7 % (n=76) høy formell kompetanse, 23,5 % (n= 50) middels formell kompetanse mens 40, 8 % (n=87) hadde lav eller ingen formell utdannelse. Noen av de samme tallene fant også Bengt Oscar Langstrøm i SSB rapporten «Kompetanse i grunnskolen» hovedresultater 2005-2006, som ble gitt ut i 2007. Der ser han blant annet på i hvor stor grad lærere i grunnskolen har kompetanse i faget heimkunnskap, nå mat og helse. I undersøkelsen finner han at ca. 37 % av mat- og helselærerne har fordypning i faget (Lagerstrøm 2007). Det er derfor en litt lavere andel av lærerne i min undersøkelse som har formell kompetanse i faget.

Praktisk undervisning

I mat og helse gis det opplæring i teoretisk lærestoff og praktiske ferdigheter. I undersøkelsen ønsket jeg å finne ut om lærere med formell kompetanse bruker mer tid på teoretisk undervisning enn de som ikke har formell kompetanse. Resultatene viser at det ikke er noen stor forskjell. Lærere med høy formell kompetanse underviser flere grupper per uke enn det lærere med lav kompetanse gjør. Videre velger lærere med høy kompetanse i større grad å bruke de norske kostanbefalingene som utgangspunkt for valg av ingredienser i de praktiske øktene.

Underviser i flere fag

De fleste av lærerne som underviser i mat og helse, underviser også i andre fag. Av dem som kun underviste i mat og helse, var det flest med middels og lav kompetanse. Av mat og helselærere med høy kompetanse, underviste de fleste i norsk og matematikk. Mat og helselærerne med lav kompetanse underviste i fagene kunst og håndverk og engelsk.

Skolens økonomi

På spørsmål om lærerne var fornøyde med hvor mye penger de fikk til praktisk undervisning og innkjøp av råvarer, svarte flere av lærerne med lav kompetanse at de er tilfreds med økonomien. Jeg spurte dessuten om hvilket beløp læreren har til disposisjon til innkjøp. Her er det heller ingen forskjell mellom gruppene, og de fleste oppgir at de har mer enn 15 kr per elev til disposisjon per praktisk økt.

Tema overvekt og helse

Lærere med høy formell utdannelse i faget kjenner i større grad til de nasjonale retningslinjene for behandling av overvekt, og tar oftere temaet opp temaet i teori- og praksis.

Om læreren anser seg selv som ressursperson i helsefremmende og forebyggende arbeid blant barn og unge

På dette spørsmålet skilte lærerne med høy, formell kompetanse seg klart ut. De anser seg i stor grad som ressurspersoner i helsefremmende og forebyggende arbeid.

Sentrale funn viser tydelig at lærerne med høy formell kompetanse i faget mat og helse i større grad har en kvalitativ bedre undervisningen når det gjelder valg av retter, økonomi, lærestoff og fokus på overvekt.

Ytterligere opplysninger om videreutdanning i mat og helse, kan du søke på Utdanningsdirektoratets nettsider: http://www.udir.no/Utvikling/Etter-og-videreutdanning/)

Ellers finner du mer info om studiet her: http://www.hive.no/kompetanse-for-kvalitet/mat-og-helse-1-15-15-stp-kompetanse-for-kvalitet-article20531-5342.html