Løp, lek og lær i skolen

Den største trusselen mot helsa vår er usunn livsstil. Fedme, feil mat og dårlig form gjør folk syke. Særlig problematisk er det når flere barn blir overvektige.

  • Marianne Aasen er kunnskapspolitisk talskvinne i Arbeiderpartiet.

Samtidig preges mye av skolehverdagen av mye innesitting, passiv læring og for liten fysisk aktivitet. Mange blir kjørt til og fra skolen, og mange barn bruker mye tid med datamaskiner og elektroniske spill. Selv om mange også driver aktivt med idrett har både voksne og barn i Norge i dag for liten aktivitet i hverdagen. Flere forskningsfunn tyder på at fysisk aktivitet fremmer læreevnen. Det er til og med dokumentert at hjernen blir mer kreativ på løpetur, for eksempel, noe de fleste som jogger kan bekrefte. Også utviklingen hos barn blir positivt påvirket av fysisk aktivitet.

Alt dette er gode grunner til å tenke nytt omkring skole og fysisk aktivitet. Noen skoler har lagt inn Fysak hver dag. Det vil si en viss tid på dagen hvor alle elever er i fysisk bevegelse ute. Andre skoler har lagt fysisk aktivitet direkte inn i teorifag som matte og engelsk, gjerne ute. Nylig så vi et innslag på NRK Dagsrevyen om hvordan de gjør dette i Sogndal. Dette prosjektet forskes det på og det vil gi oss god nok kunnskap til å spre dette til andre skoler.

Vi må få unger mer aktive ved å være opptatt av mer enn bare hvor mye gym ungene har i skolen. Gymtimene er sentrale, og trolig bør vi ha mer av dem, men vel så viktig vil det være å finne måter hvor barn og unge løper og leker på skolen, og samtidig lærer.