Lav kompetanse i førskolelærerutdanninga
Førskolelærerutdanninga har lavt nivå og lav status. Det er blantkonklusjonene som kan trekkes av Nokuts evaluering.
Statsrådene Tora Aasland og Kristin Halvorsen fikk i dag overrakt evalueringa av førskolelærerutdanninga av Nokut, Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen. Leder for komiteen som har utført arbeidet er Gunhild Hagesæter, pensjonert professor fra Norsk Lærerakademi.
- Les også: Nokut vil ha 5-årig utdanning
Rapporten gir inntrykk av at det akademiske nivået i førskolelærerutdanninga er bekymringsverdi lavt. Utdanningene framstår som trauste, med erfarne, dedikerte og dyktige faglærere, heter det i rapporten. Men lærerne blir i liten grad tilgodesett med de ressursene som er nødvendig for faglig kompetanseutvikling og forsknings- og utviklingsarbeid. Riktignok er det utdanningssteder som har forskere med høy kompetanse knytta til seg, men disse bidrar i liten grad til utdanningsvirksomheten på bachelornivå.
- Det trengs et kompetanseløft og mer tid til forsknings- og utviklingsarbeid, slås det fast i rapporten.
Videre heter det at områder av stor samfunnsmessig og førskolepedagogisk betydning ikke til fulle har plass i utdanninga. Det gjelder kunnskap om de minste barna og deres læring, det gjelder språk og språkopplæring, og det gjelder det kulturelle mangfoldet i barnehagen.
Lavt snitt
Førskolelærerstudentene har et karaktersnitt fra videregående skole på 3,6. Det er lavere enn for både lærerstudenter, sjukepleiestudenter og ingeniørstudenter. På seminaret i Oslo, der statsrådene fikk rapporten overrakt, kom det også fram at den gjennomsnittlige førskolelærerstudenten ikke brukte særlig mer enn tjue timer i uka på studiene.
Komiteen understreka behovet for å gå bredt ut og øke statusen for førskolelæreryrket, og med det førskolelærerutdanninga. Mer konkret foreslår de tiltak i i utdanninga som å innføre en obligatorisk bacheloroppgave.
En egen styrerutdanning etter fullført førskolelærerutdanning bør bli obligatorisk for å kunne være styrer.
Høyere status
De to statsrådene konkluderte begge i sine innlegg med at statusen for førskolelæreryrket måtte opp. Kristin Halvorsen gikk svært langt i å trekke økt lønn inn i sitt resonnement.
Tora Aasland understreka at vi måtte ha en førskolelærerutdanning for dagens og morgendagens barnehage, men at vi i altfor stor grad hadde en utdanning for gårsdagens barnehage.