Må legge ned studier
Høgskulen i Volda mener at "Kompetanse for kvalitet" har spilt falitt, skriver Fylkesmannen i Møre og Romsdal. Statssekretær Lisbet Rugtvedt er ikke fornøyd med at de ikke har nådd målet med å få 2500 lærere i videreutdanning hvert år.
I rapporten fra fylkesmannen står det at Høgskulen i Volda har måttet legge ned fire av fem videreutdanningstilbud grunnet for få søkere.
– Høgskulen i Volda har Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane som nedslagsfelt, og der har kommunene nærmest boikottet denne ordningen. Det har selvsagt gått ut over søkningen til våre tilbud, sier seniorrådgiver Oddbjørn Nes ved Høgskulen i Volda.
Les hovedsaken: Kommuner boikotter satsing på videreutdanning.
- Oppleves som dyrt
Nes sier finansieringen gjør at det stopper opp.
– Kommunene opplever det som en veldig dyr ordning, sier han.
Han mener derfor ordningen fører til at få lærere får videreutdanning. Under den tidligere ordningen med mer lokal styring tilbød de i Volda videreutdanning i matematikk. Men nå har staten bestemt at dette ikke inngår i ordningen.
– Hvis noen lærere i fylket vil ta videreutdanning i matematikk, må de til Trondheim. Der har staten kjøpt plasser innen det faget, sier Nes.
Han etterlyser mer fleksibilitet i ordningen, og viser til at selv om få lærere i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane får videreutdanning gjennom "Kompetanse for kvalitet", foregår det likevel mye videreutdanning.
– 1500 lærere får videreutdanning gjennom "Kompetanse for kvalitet" i år, men bare her på Høgskulen i Volda har vi 800 studenter i skolerelevante videreutdanninger utenfor ordningen, sier Nes.
– Det er vel fordi lærerne tar mer av regningen og kommunene mindre?
– Det gjør de nok, men lærerne opplever også at videreutdanning styrker dem lønnsmessig, sier Nes.
– Ikke fornøyd
– Vi er ikke fornøyd med at måltallet på 2500 lærere i videreutdanning ikke er nådd, sier statssekretær i Kunnskapsdepartementet Lisbet Rugtvedt.
– Samtidig er det en utfordring at mange kommuner mener ordningen er for dyr. Departementet samarbeider nå med partene for å utvikle en ny strategi, sier Rugtvedt.
Hun mener imidlertid det er gode grunner til å velge videreutdanning gjennom "Kompetanse for kvalitet" fremfor lokale ordninger.
– Høy grad av frikjøp fra undervisning gjør at alle lærere kan gjennomføre videreutdanningen, ikke bare de som har kapasitet til å gjennomføre store deler av studiet på fritiden, sier Rugtvedt.
– Er det aktuelt at staten finansierer enda mer av ordningen?
– Dette er et budsjettspørsmål som vi ikke kan svare på nå, sier Rugtvedt.
Stille fra KS
KS ønsker ikke å kommentere saken på det nåværende tidspunkt ettersom ordningen er under evaluering. De viser til denne nettsiden for KS sine synspunkter.