- Lærerne må godta ulikheter

- Lærere kan ikke lenger være del av en prosess som prøver å gjøre alle like, sier professor Juan Arancíbia fra Mexico. Nå ber han lærerorganisasjonene om å komme på banen for å kjempe for urfolks utdanningsrettigheter.

Juan Arancíbia er professor ved UNAM i Mexico og innleid forsker for Education International. På et seminar torsdag la han fram en rapport om flerspråklig og interkulturell utdanning i Latin-Amerika.

- Gjennom å jobbe for å utrydde ulikheter har utdanningssystemet vært med på en forbrytelse, sa Arancíbia.

Han mener det er på tide å se på forskjeller som en kilde til rikdom, ikke noe som blir forsøkt fjernet.

- Forandring på dette området må starte i utdanningssystemet, og derfra spre seg til statlige institusjoner og resten av samfunnet, sa Arancíbia.

- Angår hele samfunnet

Han er kritisk til hvordan det ofte har vært et skarpt skille mellom urfolk og "de andre" i utdanningssystemet, og hvordan urfolk gjerne har blitt skilt ut i en tospråklig utdanning, mens alle andre har enspråklig opplæring.

- Det er veldig feil å tenke på urfolk som en homogen gruppe, for det er veldig mange forskjeller mellom forskjellige urfolk. Vi må begynne å se på interkulturalitet som noe som angår hele samfunnet, ikke bare urfolk. De forskjellige kulturene og språkene må integreres inn som en del av helheten, sa Arancíbia.

Han mener økningen av folk som flytter over landegrenser gjør dette til en global utfordring som vil måtte håndteres i mange land.

- Kampen for urfolks utdanningsrettigheter er en kamp som stort sett har blitt ført av deres egne organisasjoner og noen få frivillige organisasjoner. Lærerorganisasjonene kan ikke fortsette å stå på sidelinjen, sa Arancíbia.

- Må tørre å snakke om ulikheter

Sjefskoordinator for Education International i Latin-Amerika, Combertty Rodriguez, mener rapporten er viktig som dokumentasjon å jobbe videre med.

- Dette er håndfaste opplysninger som kan spres i fagorganisasjonene for å jobbe videre med urfolks utdanningsrettigheter, sa Rodriguez.

Han mener det er veldig viktig at fagorganisasjonene kommer på banen i dette spørsmålet, og dette var også et sentralt tema på Education Internationals verdenskongress i Cape Town tidligere i år.

- Vi kan ikke bare snakke om utdanning som noe entydig. Vi må også tørre å snakke om ulikheter, sa Rodriguez.

- Trenger politisk gjennomslag

Evy Ann Eriksen, leder av Samisk utvalg og sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet, mener den presenterte rapporten er veldig viktig.

- For å få gjennomslag i politikken, er det viktig å kunne avdekke den virkeligheten vi ser, sa Eriksen i sin innledning.

Rapporten finner du her.