Lærermoro med raketter

Vanligvis er det fotballer som skytes på Ekebergsletta i Oslo. Fredag sist uke var det tid for å skyte raketter; selvkonstruerte, av realfagslærere på seminar for å lære om romrelaterte emner.

Konkurranseinstinktet våknet skikkelig da et tjuetall realfagslærere fra hele landet var klare for rakettoppskyting den vakre vårfredagen. Da hadde de sittet i to hele dager til ende i Utdanningsforbundets lokaler og konstruert både papir- og ulike typer høyderaketter etter nøyaktig anvisning fra instruktører fra NAROM, Nasjonalt senter for romrelatert opplæring.

De jobbet svært så iherdig, regnet, beregnet og kalkulerte. Gruppene hadde ulike oppgaver: Å lage en rakett som gikk høyest mulig, å lage en presisjonsrakett, å lage en rakett med en astronaut (i dette tilfellet et egg), der målet var å lande raketten med astronauten intakt.

– Begge gruppene som konstruerte eggrakett fikk eggene hele ned, sier en imponert kursleder Marianne Aagedal i Utdanningsforbundet.

«Rakettfysikk i skolen» var tittel på kurset, der målet var å gi realfagslærere et bedre grunnlag for å aktualisere undervisningen gjennom faglig oppdatering og innblikk i romrelaterte emner.

På Ekebergsletta var det tid for eksamen: Ville de få dreis på rakettene? Ville utregningene de hadde gjort stemme?

– Å bygge raketter er en morsom måte å tilnærme seg fysikken i videregående skole på. Dette vil jeg ta med meg i undervisningen, utbrøt lærerne begeistret på Ekebergsletta. Da hadde de skutt sine raketter både høyt, presist og fått «astronautene» hele ned!

Helt uten plunder hadde rakettoppskytingen likevel ikke foregått. Studieleder Jøran Grande fra NAROM kunne fortelle at han hadde strevd med å få klarsignal til rakettoppskytingen.

– Rakettoppskyting? 23. mars? I Oslo? Hvor finner man instruksene for sånt i regelverket?