Lærere fra hele Europa på Nesodden

Lærere fra hele Europa var nylig samlet til workshop på Nesodden videregående skole i Akershus. Deltakerne skal spre interessen for å delta i EUs program eTwinning, der elever og lærere har mulighet til å samarbeide innen et hvilket som helst fagområde.

– For oss som driver med opplæring i eTwinning er det nyttig å kunne samles også ansikt til ansikt av og til, sier Susie Arnott fra Storbritannia. Hun deltar sammen med Nick Falk og Karl Hopwood, også de fra Storbritannia. Arnott har bakgrunn som lærer i grunnskolen, mens Falk har bakgrunn som lærer i videregående skole. Begge lærer nå opp lærere i eTwinning.

 

– I Norge pågår det nå en debatt om hvor vidt bruk av IKT fremmer elevenes læring, særlig med henvisning til at elever i Finland gjør det godt på PISA og Pirls uten vekt på IKT?

– Vi har samme type debatt i Storbritannia. Men vi må bare innse at IKT er kommet for å bli og elever og lærere kommer til å benytte seg av teknologien både på skolen og hjemme, sier Hopwoood som har mange år bak seg som lærer og rektor. Nå jobber han med datasikkerhet knyttet til barns bruk av IKT.

 

Også Nick Falk mener skolene bør fokusere på hvilke muligheter teknologien gir. Han holdt foredrag på konferansen om hvordan elever kan lage og dele såkalte podcasts. Podcast er en måte å publisere lyd og bilder på via Internett.

 

Enkelt å få til

– Mange lærere synes det er vanskelig å ha kontroll over at elever gjør det de skal faglig, når de sitter foran PC-skjermen. Hva tenker dere om det?

– I Storbritannia innføres det stadig nye kontrolltiltak. Vi synes det nå begynner å bli altfor mange av dem. Lærerne må i stedet legge vekt på å skape et godt læringsmiljø som gjør at elevene gjør de oppgavene de settes til, også når de benytter IKT. Elever som vil bruke PC-en til andre ting enn det rent faglige finner uansett ut av hvordan de skal få det til. Det gjelder nesten uansett hvilke kontrolltiltak vi innfører, sier Hopwood til Utdanning.

 

– På vår skole har vi ikke så mye utstyr. Vi har et kamera som gjør at vi kan ta opp lyd og bilde og vi samler oss gjerne om å bruke en PC sammen. Likevel har vi stor nytte av eTwinning og elevene er veldig interesserte. eTwinning er enkelt å få til, sier Chrysanthea Papaconstantino fra Kypros. Hun har brukt eTwinning i to år og elevene hennes har fått kontakter i flere land. Nå er Papaconstantino eTwinning-ambassadør i hjemlandet sitt.

 

Flest prosjekter innen språk og kultur

Rundt 95 deltakere fra 20 europeiske land var samlet på Nesodden videregående skole til workshop sist helg. eTwinning er et europeisk program for pedagogisk samarbeid ved hjelp av IKT og det kan brukes innen alle fagområder.

 

– Det er en overvekt av prosjekter innen språk og kultur, men skolene kan fritt velge hvilke fag de ønsker å bruke eTwinning til. I år er en norsk skole finalist i eTwinning- konkurransen. Holmlia skole med elev Anita Støstad er med i prosjektet "Draw me the task" – ett av to prosjekter i finalen i kategorien matematikk og naturfag. Partnerskolene er fra Storbritannia, Polen og Tsjekkia, forteller rådgiver Karianne Helland i Utdanningsdirektoratet. Hun deltok selv på helgens workshop.

 

Deltakerne på workshopen på Nesodden sist helg var lærere som har erfaring med eTwinning, og som er utpekt til eTwinning-ambassadører i sine respektive land eller som veiledere. Noen var fra eTwinnings nasjonale støttetjenester i de ulike landene.

 

 

 

Nettverket vokser

– Hvor mange skoler er med i eTwinning?

– Per i dag er 630 norske skoler og over 36 000 skoler på europeisk plan registrert i programmet, som inngår i Comenius-delen av EUs Program for livslang læring.

 

– Har dere laget en rapport som forteller om hvilke skoler som deltar og hvilke temaer de har valgt?

– Nei, det finnes ingen slik offentlig rapport. Vi rapporterer kun til EU-kommisjonen, sier Helland.

 

I løpet av workshopen ble det også holdt noen plenumsforedrag. Et av foredragene ble holdt av Inge Eidsvåg, tidligere rektor og mangeårig lærer ved Nansen-skolen. Eidsvåg er kjent som en kritiker til bruk av IKT i skolen. Likevel ble Eidsvågs foredrag om den gode lærer godt mottatt blant deltakerne.

– Foredraget minnet oss om hvorfor vi i sin tid valgte læreryrket, sier Susie Arnott.

 

Lav terskel

– eTwinning er et program med lav terskel for å delta. Deltakelse i programmet krever ikke store og omfattende søknadsprosedyrer. En skole som ønsker å være med, kan fylle ut et skjema som ligger på Skolenettets hjemmeside. Det tar bare noen minutter. Alle påmeldinger registreres i Utdanningsdirektoratet, forklarer Helland.

Hun sier at lærere og skoler som ønsker hjelp til å komme i gang kan ta kontakt med Utdanningsdirektoratet.

 

Det arrangeres også jevnlige workshops for lærere i ulike land. I løpet av våren er tre nye workshops planlagt, de to første i Tsjekkia og Tyskland i april. I mai arrangeres workshop i Paris. De som har lyst til å delta kan søke Utdanningsdirektoratet. Utgifter til reise og opphold dekkes.

Informasjon om og eksempler på ulike eTwinning-prosjekter finnes på eTwinnings hjemmeside på www.skolenettet.no