Foto: Bo Mathisen.

Vold mot lærere: «Han var helt utenfor seg selv og slo og sparket alt og alle»

Eleven slo og sparket vilt rundt seg. Læreren endte med yrkesskade og utrygghet.

Publisert Sist oppdatert

Flere kartlegginger viser at vold i skolen er et omfattende problem, og de yngste elevene er mest voldelige. En rekke kommuner kurser nå lærerne i hvordan de skal håndtere utagering og vold fra elever.

Utdanning har snakket med en lærer som ble utsatt for vold fra en elev.

– Jeg sto i skolegården da det kom noen elever løpende. De var såpass hysteriske at jeg skjønte det var noe alvorlig. Jeg handlet instinktivt og løp dit de pekte. To elever sloss voldsomt, og den ene var rasende. Jeg måtte legge meg oppå han for å forsøke å roe han, forteller den kvinnelige læreren, som ønsker å være anonym.

Episoden ligger noen år tilbake i tid og hendte på en barneskole. Hun var en erfaren lærer i 40-årene. På grunn av sykdom i personalet var det få lærere på inspeksjon den dagen.

– Dette var ikke en elev som pleide å slåss. I og med at de hadde vært uten tilsyn, visste jeg ikke hvorfor den ene hadde blitt så sint. Han klarte å vri seg løs og var på full fart mot en sterkt trafikkert vei, men jeg fikk tak i han igjen, sier hun.

Kragebeinet ble slitt løs

Da det pågikk, tenkte hun bare på hvordan eleven skulle få minst mulig skade.

– Han skrek, sparket, slo og gråt mens han angrep den andre gutten. Etter hvert kom det to lærere til som klarte å få han inn. Han var så sint at de hadde problemer med å få han med seg. Dette var ikke normal oppførsel, og jeg hadde aldri sett ham sånn før. Grunnen til at jeg ble skadet, var nok at han var helt utenfor seg selv og slo og sparket alt og alle. Jeg tror ikke han husker episoden etterpå, sier læreren.

Hun kjente ikke noen skade umiddelbart, men den påfølgende natten merket hun at noe var galt. Hun var til en rekke utredninger og undersøkelser.

– Det tok meg tid å forstå at smertene i ryggen, den stramme, vonde halsen og at jeg mistet stemmen, hadde sammenheng med det jeg hadde vært utsatt for, sier hun.

Etter hvert fant en behandler ut at noe var feil med kragebeinet, og hun ble sendt til røntgen.

– Kragebeinet var slitt løs og hadde lagt seg oppå stemmebåndene mine. Jeg hadde flere perioder med sykemeldinger, men jeg har blitt bedre og bedre, sier læreren.

Legen ved sykehuset oppfordret henne om å søke å få skaden godkjent som yrkesskade, noe hun etter hvert fikk.

Bærer ikke nag til eleven

Hun er fortsatt preget av hendelsen.

– Episoden gjorde noe med meg. Jeg er ikke redd barn, men stiller meg med ryggen mot veggen hvis jeg hører noen løpe. Hvis jeg går i korridorer og det kommer noen bak meg, stiller jeg meg og venter til de har passert, sier hun.

I tiden etter hendelsen savnet hun mer støtte fra skoleledelsen, som blant annet fortsatte å sende henne på inspeksjon tross utryggheten. Nå er hun fritatt.

– Rett etter hendelsen hadde jeg satt pris på mer forståelse og støtte. Ingen kontaktet meg da jeg ble sykmeldt, ikke rektor og ikke verneombudet. En blir veldig alene. Jeg klandrer ikke eleven, men jeg skulle ha ønsket meg mer støtte fra mine egne ledere, sier hun.

Hun er opptatt av at skoler må ha rutiner på plass for å følge opp lærere som blir skadet på jobb.

– Jeg har ikke fasiten på hvordan det skal gjøres, men dette er noe som bør på plass.

Hun jobber fortsatt som lærer.

– Jeg trives kjempebra og bærer ikke noe nag til eleven. Han ble sint, kanskje med god grunn. Han var ikke ute etter å slå eller skade meg. Jeg prøvde å gjøre jobben min, men at noen derved mente at det var min egen feil at jeg ble skadet, føles ikke godt, sier hun.

Powered by Labrador CMS