Kunnskapsløft og kommunal nepotisme

Som en konsekvens av avgjørelse i en ansettelsessak, ser jeg det slik at jeg ikke har noen annet valg enn å legge ned mitt verv som tillitsvalgt for Utdanningsforbundet, i egenskap av hovedverneombud i 100 prosent stilling i Arendal kommune.

Offentlige virksomhet, også kommuner og skoler, har i den senere tid vært drevet slik at man får inntrykk av at lederne tror de befinner seg i det private næringsliv. Det er snakk om ”eiere”, ”kunder”, ”inntjening” osv. Dette er en samfunnsutvikling som jeg, i egenskap av en av Utdanningsforbundets sentrale tillitsvalgte i Arendal kommune og som landsstyremedlem i SV daglig arbeider for å reversere.

Min motivasjon for å søke posisjoner har alltid vært å kunne påvirke det som skjer, ikke egen personlig makt og posisjon. Da det ble ledig et vikariat i en mellomlederstilling på min egen skole, søkte jeg derfor denne, for å kunne være med på å påvirke også her.

Skolen valgte å ansette en førskolelærer i stillingen, til tross for at jeg, ifølge rektor både gjorde et godt intervju og var godt egnet til stillingen, til tross for at jeg er toppkvalifisert lærer med lederutdanning og 34 års ledererfaring og til tross for at mange, sentralt plassert i kommunen og i fylkesleddet av min fagorganisasjon, entydig vurderte meg som den best kvalifiserte søkeren, både når det gjaldt utdanning og erfaring.

Ut fra generelle krav til saklighet og bestemmelsene i og i medhold av opplæringslova, vurderer jeg saken som en soleklar forbigåelse som neppe er juridisk holdbar. Med dagens rettstilstand er det imidlertid vanskelig for Utdanningsforbundet å imøtegå arbeidsgivers avgjørelser i ansettelsessaker.

Bakgrunnen er at forrige regjering i 2003, til tross for Utdanningsforbundets protester, i forskriftene til ny Opplæringslov valgte å fjerne bestemmelsene om pedagogisk ledelse man hadde i den gamle Grunnskoleloven, nemlig at ledere i skolen skulle være kvalifiserte også for å undervise på det trinn de skulle administrere.

Jeg ønsker å sette nasjonalt søkelys på og arbeide for å endre denne lovbestemmelsen. Å tillate å ansette de ufaglærte til å lede de faglærte, lyder ganske hult i en periode hvor man snakker om ”kunnskapsløft”. I tillegg tramper man på, ikke bare mine faglige rettigheter, men på fagbevegelsen, lærerstanden og vår profesjonalitet gjennom avgjørelse og fremgangsmåte i saken.

Samtidig ønsker jeg lokalt å sette søkelyset på de uheldige konsekvensene slik delegering av makt til det lokale byråkrati fører til. Det er mangel på demokratisk kontroll, servilitet og apati blant de ansatte, tilfeldighet når det gjelder rekruttering, mangel på regler og arbeidsgiverpolitikk, unnlatelse av å følge offentlige lover, regler og avtaleverk, nepotisme og korrupte tilstander osv. Dette vet jeg mye om etter å ha slåss for faglige rettigheter som tillitsvalgt på kommunenivå i 12 år.

Som sentralt tillitsvalgt i kommunen, er det over tid uakseptabelt at arbeidsgiver systematisk tråkker på faglige rettigheter og beveger seg på, eller over kanten av det som er lovlig. De ansatte i kommunen kan heller ikke leve med tillitsvalgte som stilltiende aksepterer at dette skjer.

På dette grunnlaget legger jeg ned, som en protest, mitt verv som hovedverneombud i full stilling og går tilbake til min stilling som ”vanlig lærer” i Arendal kommune.