Elevene hadde på forhånd fått undervisning av rapperen Jaa9. Her er rapperen Jaa9 på scenen i hiphop-duoen Jaa9 & OnklP.

Rapperen Jaa9 ga lærerstudentene undervisning i rap og sanglyrikk

Rap i praksisundervisninga for lærerstudenter ga stort læringsutbytte for skoleelevene

Publisert Sist oppdatert

– NTNU fikk Utdanningsprisen for høyere utdanning 2020 for nye grep i praksisundervisninga for lærerstudenter. Men når det regner på presten så drypper det på klokkern. Praksislærer Hans Kristian Sæterbakk ved Rosenborg ungdomsskole i Trondheim er svært begeistra for utbyttet hans elever hadde av tiltaka for praksisstudentene.

Lage rap

Praksisstudentene i norsk og musikk skulle nemlig rettlede små grupper av elever i å lage en rap.

Da hadde elevene på forhånd fått undervisning av rapperen Jaa9, eller Johnny Engdal Silset som han egentlig heter, og musikkteknolog Sjur Dagsland i bruk av aktuelle digitale verktøy, kreativ skriving og i rap- og sanglyrikk. Dette skulle studentene hjelpe dem å arbeide videre med.

Les om Eben jr! Rapper om flukten fra Liberia til Norge

Dybdelæring

– Det var fantastisk å gå rundt og høre på praten i gruppene. Elevene tok i bruk ord og uttrykk, som metafor eller beats, på riktig og nødvendig vis. Plutselig hadde de tilegna seg en ny måte å snakke på. De lærte, og de skapte nesten uten at de visste om det. Og hele prosessen var helt uten vurdering. Med tanke på det presset ikke minst tiendeklassingene er i var det stort i seg sjøl. Dette er dybdelæring og de nye læreplanene i praksis, sier Sæterbakk.

KJendisparty - OnklP og Jaa9

– Men er det ikke viktig at studentene i praksisperioden blir kjent med hverdagen i skolen?

– Det meste av praksisperioden gikk med til det. Dette prosjektet tok bare noen dager. Men etter å ha vært praksislærer i noen år innser jeg at praksisundervisninga må være i stadig fornying, og dette er en del av det, sier Hans Kristian Sæterbakk.

Les denne! Praksis forbereder oss ikke nok på yrket

Konsert

Studentene hadde sjøl vært igjennom det samme som de veileda elevene i. De hadde fått i oppgave å samarbeide om å lage en låt med en egenprodusert tekst og et egenkomponert lydspor. Låta skulle evere inn låten som en lydfil, og studentene framførte låtene foran publikum på konsertscenen Dokkhuset i Trondheim.

– Prosjektet bidrar til fagfornyelse og en vesentlig styrking av utdanningskvaliteten ved lærerutdanningen på NTNU. Tiltaket åpner for læring på tvers av fagområder og har stor overføringsverdi utover lærerutdanningen, sa Diku-direktør Harald Nybølet som begrunnelse for Utdanningsprisen for høyere utdanning 2020. Prisen deles ut av Diku, Direktoratet feor internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning.

NTNU fikk prisen for prosjektet gjennomført i 2019. Våren 2020 ble det gjennomført et koronatilpassa opplegg etter samme lest.

Powered by Labrador CMS