– Kultur, det er å forstå hverandre
Som tidligere FN ambassadør, utenriksminister og fredsmekler vet Thorvald Stoltenberg godt hvor viktig det er å kunne språk, men det er ikke hver dag han holder foredrag om det.
På gårsdagens fremmedspråkkonferanse i Lærernes hus i Oslo var han derfor litt nervøs.
– Jeg liker meg ikke når alle i salen har bedre kompetanse i fagområdet enn meg, sa Stoltenberg, og så utover en sal fullsatt med lydhøre språklærere.
– Nå er det jo like vanlig å dra til Thailand som til Hadeland i julen, det er klart det er viktig med språk, fortsatte Stoltenberg.
Hans erfaring var at man kom langt med å kunne engelsk, men han advarte mot å tro at det var nok og trakk fram tysken som det språket som blir viktigere og viktigere for oss nordmenn.
– Grunnen er at tyskerne er oppriktig interessert i oss, sa Stoltenberg.
– De vet at vi, selv om vi er et lite land, har innflytelse på mye av det som skjer i Europa.
Stoltenberg var også opptatt av måten vi snakker på. – Måten vi snakker på betyr noe for fred i verden, sa han. – Verden tenger flere konfliktsky personer, som kan snakke seg rundt konflikter og se verdien av å kompromisse, mente Stoltenberg.
Språkhåp
– Alt var ikke bedre før, slo Steinar Nybøle fast på konferansen. Han er leder i Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen. Etter flere år med nedgang i antall elever på ungdomsskolen som velger fremmedspråk, kunne han vise til tall på vei opp.
– I flere år har tallet ligget på 73 prosent. I 2011/2012 har tallet økt; til 76 prosent, det er svært gledelig, sa han.
Hans presentasjon viste at kurvene for språkene tysk og spansk går noe oppover, men for fransk går det litt tilbake. Fordypning i engelsk er redusert fra 17 til 15 prosent i samme periode, og fordypning i norsk er redusert fra 5 til 4 prosent.
Han kunne også vise til en språkøkning i videregående, innen programfagene på nivå tre.
– Her er det nok innføringen av tilleggspoeng i språk ved opptak til høyere utdanning som har gjort sitt, mente han.
For få som vil bli språklærere
– Men jeg får nesten vondt i magen når jeg tenker på de enorme utfordringene man står overfor i rekrutteringen til lærerutdanningen, sa Nybøle.
– Det er altfor få som velger fremmedspråk og altfor får som vil bli engelsk- og tysklærere, sa han.